onsdag 31 augusti 2016

Inte så lugnt och varmt som planerat

I söndags var det säsongens sista tävling, så vad väntar nu närmaste tiden? Ja, det har jag inte riktigt tagit ställning till. Men tanken är att hålla i träningen på ett hyfsat sätt så jag kan börja på relativt bra nivå när väl den "riktiga" försäsongen börjar.

I går var det i alla fall tisdagsträning med klubben. Jag tänkte att vi kanske bara skulle rulla lugnt och softa i det vackra soliga vädret på nästan 20 grader.

Det blev fel på två sätt. För det första gick det inte alls soft, utan på delar av rundan riktigt hårt. Sedan gick det bara att njuta av sol och värme en liten stund i början. Här i norr är det nämligen slut på luftvärme. Det innebar att efter ca en timmes cykling hade temperaturen gått ned från ca 20 grader till 12 grader och dessutom var solen borta. Jag var nöjd och glad att jag både hade armvärmare och väst. Det blev riktigt kallt trots det.

Vi startade hur som helst vid kl 18 och när vi funderade på hur vi skulle cykla informerade Helmersson om att vägen vid Kåddis hade ny asfalt. Vi bestämde oss för att cykla mot Umeå, svänga in vid Kåddis, cykla mot Vindeln men svänga av i Rödåsel och tillbaka via Vännäsby. Totalt ca 77 km cykling.

För dagen var vi 6 stycken som började rundan varav en tyckte det fick räcka med en kortare runda och vände efter några mil.

Vi cyklade med lite tryck, lite ryck och en del hårdkörning i stigarna. Det blev också tid för lite lugnare cykling. Men mestadels gick det på ganska hårt, och det kändes faktiskt en del i benen, främst för att jag kört riktigt train low och inte ätit mycket under dagen.

Sista milen mot Vännäsby blev det extra klang och jubel då vi höll en snittfart på nästan 42 km/h i motvind. Själv tog jag två förningar på vardera 2,5 km under sista milen och den första landade på drygt 350 watt och den andra en bit över 400 watt med en avslutande minut på 500 watt. Den bästa tjugan landade den normaliserade watten på 348.

Det blev en trevlig runda med bra fart, trevligt sällskap, men lite väl kyligt på slutet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar