söndag 9 april 2017

Mallorca - Cap de Fermentor och monstertid uppför bensinmacksbacken

Det är dubbelbottnat, men självklart mest plus. Jag har varit krasslig hela resan, och har inte kunnat träna som jag vill. Exempelvis har jag inte kunnat köra på i klättringarna som jag tänkt. Samtidigt har jag kunnat få mycket rolig cykling då jag hittills kunnat vara med varje runda. Jag har gett upp att hinna bli helt frisk medan jag är här, men hoppas på att få cykla två dagar till.

Idag var det tidig väckning då vi skulle iväg 08.40. Jag kände mig som tidigare dagar och planerade för cykling.
Idag skulle vi ta oss från längst i söder av ön till längst i norr och tillbaka.

Tyvärr var Jonas och Christoffer sjuka idag. Troligen har jag smittat dem vilket känns tråkigt.

Idag fick vi också sällskap av Kent och Roger från Alnö Raceteam, vilket var trevligt.

Vi rullade norrut i fint väder vilket bara blev bättre under dagen.

Vi skulle till Cap de Fermentor och cyklade via bensinmacksbacken. Här blev det en supertid. Ja, inte av mig förstås. Jag körde som vanligt medelhårt och rullade in på 22 minuter. Supertiden sattes av tempomonstret Niclas Näslund från cykloteket racingteam när de i går körde klättringen. Fyra genom alla tider i vår åldersklass. Riktigt imponerande. Han blir inte lätt att tas med i sommar.

Jag väntade in övriga och efter vattenpåfyllning rullade vi vidare till Port de Pollenca där det blev lunch.

Därefter väntade ca 18 km cykling i fantastisk natur och mycket klättring.

Så var vi framme vid målet - fyren.

Stopp för foto och lite vila.

Sedan rullade vi tillbaka igen. Totalt ca 1000 höjdmeter t.o.r innan vi åter var i Port de Pollenca. Själv tog jag det piano i klättringarna.

Efter att ha väntat in alla rullade vi hemåt. Vi tog vägen via Sa Pobla, Muro och Sineu. Därefter raka vägen mot Playa de Palma. Det var en del motvind, men det rullade på. 
Framme vid hotellet kunde vi konstatera att dagens cykling innehöll ca 2000 höjdmeter och en distans på ca 19 mil

2 kommentarer:

  1. Grymma fint där. Lite tråkigt att inte vara med

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, verkligen. Första gången är det alldeles extra och jag minns då vi var där som om det var i går. Förstår det känns tråkigt. Hoppas det kommer fler chanser för oss båda.

      Radera