fredag 9 mars 2018

30 sekundare som var tuffare än vad jag trodde

En vecka utomlands med en hel del kvalitetsträning. Sedan en vilodag innan jag rullade igång igen.

4 dagar med lugn cykling, men samtidigt har träningen genomförts på TT-hojen och den har jag inte rört på nästan 6 månader.

Jag kan säga att det har känts i kroppen att den är ovan vid tempohojen. Stel och trött i musklerna trots lugn cykling. Behövs helt klart en hel del invänjning innan jag kan prestera något.

Nu hade jag trots det bestämt att kroppen behövde en dags vila från tempohojen.

Istället blev det lite intervaller på trainerhojen. Det gick väl tungt och var jobbigare än vad jag trott det skulle vara.

4 stycken 6 minutare med 4 minuters lugn cykling mellan varje intervallblock. Sexorna genomfördes genom att jag körde 30 sekunder på hög effekt och 30 sekunder på lugnare effekt.

Det kändes faktiskt segt redan den 3:e gången jag skulle dra igång 30 sekunder med bra tryck. Helt klart oroväckande då det var 21 stycken kvar.

Kring 470-480 watt respektive ca 220-230 watt på de hårdare respektive lugnare 30-sekunderna. Under 200 watt på de lugna 4 minuterna mellan varje block.

Ja, det blev helt klart tuffare än planerat och än vad jag trott. Inga toppenbesked i dag alltså. Jag lyckades dock hålla effekten i de tre första blocken. Kanske hade det gått även i den sista sexan, men jag valde att sänka de lugnare 30-sekunderna till 190-200 watt, och då fungerade det att även fortsättningsvis ligga på 470-480 watt på den tuffare delen.

De sista 3 intervallerna ökade jag med ca 20 watt och när jag väl var klar var jag rejält trött faktiskt.

Tuffare än vad jag trott att dagens pass skulle vara, men jag tog mig i alla fall igenom. Men det var inte så mycket mer heller.
Ja, så här trött blev jag i dag. Då hoppas vi det var värt det och att jag får betalt framöver. Återkommer i morgon och då tror jag inte det blir en fullt så lidande bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar