lördag 10 mars 2018

Nya förutsättningar kräver omprövning och nya lösningar

Idag skulle vi ha middagsgäster och det var en hel del att fixa annan dess.

Plocka undan, städa, handla, fixa mat mm. Sedan var det det där med träningen som skulle in på programmet.
Sonen omprövar och hittade idag alternativa lösningar för dammsugning genom att använda musik och inlines för att göra det hela trevligare. Jag fick också söka en del lösningar idag för att känna mig hyfsat nöjd.
I min ursprungliga plan stod det två timmars träning, men det insåg jag relativt snabbt skulle haverera.

15.45 hade jag lyckats komma tillräckligt långt i förberedelserna, men då var det mindre än 2 timmar tills gästerna skulle komma. Då skulle jag dessutom hinna byta om för träning, duscha efteråt och fixa lite. Inte så mycket tid för trampande alltså.

Det fick med andra ord bli en kort träning. Inte världens bästa förberedelser och det var svårt att få till fokus. Särskilt då det förstås borde tryckas in någon högintensiv del för att en så kort träning ska ge något.

Först tänkte jag att 4 trösklar på 8 minuter kunde vara lämpligt, så jag ställde in mig på det. Men när jag värmt upp insåg jag att de skulle jag inte hinna köra klart.

Kanske skulle jag då bara rulla lugnt och justera morgondagens träning istället? Kanske.

Men så tänkte jag att tabata kunde vara en idé. Jag laddade fem minuter och sedan körde jag igång.

Ingen succé precis. Inte tillräckligt motiverad, inte tillräckligt förberedd och dessutom alldeles för hårt på första 20 sekunderna. Redan på den andra tjugan kände jag att detta var inget för mig idag. Jag avbröt och rullade lugnt igen. Såg i efterhand att jag började på 850 watt. Som gjort för att misslyckas. Särskilt i dag.

Nu kändes det dock inte bra i kropp och knopp, när inget blivit som jag önskat. Vad kunde jag göra för att i alla fall få till lite positiv känsla?

Jag gillar ju 30-30 intervaller, så kanske skulle jag i alla fall kunna köra ett 6-minutersblock av sådana? Om bara för att få en bättre känsla av att träningen var okej.

6 minuter hårt alltså.

När det bara skulle bli ett block borde jag kunna trycka hårdare än vanligt?!

Jag ställde mig upp vid starten av varje intervall. Några sekunder ståendes på ca 800 watt och sedan sittandes på en bit över 500 watt. Den lugnare delen kring 220 watt. Hade hoppats på mer, men både ben och andning ville inte riktigt vad jag hade hoppats på.

Pulsen sköt snabbt i höjden och det blev riktigt jobbigt och redan vid den 4 intervallen fick jag skicka in en hel del vilja för att orka rulla igenom alla sex intervallerna. Bra dock att det gick att hålla tryck i alla sex intervaller med bästa effekten på den sista. Riktigt jobbigt.

I efterhand kan jag se att 5,5 minuter gav ett snitt på nästan 400 watt med ca 430 watt sista 1,5 minuterna. Självklart var då den normaliserade effekten högre. Men ändå.

Pulsen och upplevelsen av hur jobbigt det var borde inneburit bättre än effekt, så ingen toppenkänsla precis. Ingen katastrof, men inte riktigt där jag vill vara. Var i alla fall nöjd att jag rullade igenom blocket och att det i alla fall blev lite kvalité på detta träningspass.

Snabb dusch och sedan kom gästerna. En trevlig och bra middag och lite melodifestival sitter jag nu här och skriver lite till er.

Om allt känns okej i morgon fortsätter jag invänjningen på tempohojen. Återkommer med en rapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar