lördag 7 april 2018

Räddad av sjukhuset - Tur att mina vänner tas om hand väl

Sjukhusbesök för tre av mina cyklar. Det skulle till och med kunnat vara så att fyra cyklar kunde fått bli inlagda, men alla rymdes inte i bilen när vi skulle åka.

På sjukhuset visade det sig att min Canyon Aeroad hade problem med leder och senor och knän. En transplantation kommer att behövas för att bli mjukare när jag tar ut svängarna. Under tiden vi väntar på att de nya organen fixade läkaren så att min vän för stunden kunde åka hem efter en dag på sjukhuset. Uppfräschad och ny drivlina. Det ska fungera för stunden, men det blir alltså återbesök.

Min Canyon Ultimate SLX pensionerades för flera år sedan och har därefter befunnit sig i boendet i cykelgaraget. Ultimate har dock fortsatt att arbeta efter pensionen och varit min trainer under försäsongsträningen. Denna försäsong har The Ultimate dock fått vila då lederna och drivet hackat rejält. Sjukhuset fick prioritera mina andra två patienter, så The Ultimate har ännu inte fått komma hem. Men jag tror nog att du snart är hemma igen och fortsätter att bidra, även om du får fortsätta att hålla dig hemma.

Min rappa och snabba tävlingskompis Cannondale Supersix Evo Hi Mode Etap har verkligen levererat sedan vi blev vänner för några år sedan. Stark, snabb, hård, uthållig och rapp.
I fjol idag var min Cannondale med mig upp på ett berg på Mallorca. Vi hade fin utsikt.

Sedan VM i höstas då The Supersix fick en rejäl smäll i transporten till Frankrike, har det dock varit klurigt att få in de högsta växlarna. Spurtknapparna har inte heller velat vara med.

Ingen lätt operation det här, men sjukhuset har gjort ett toppenjobb. Först och främst har de nu fräschat upp min kompis, byt ut kedja, styrlinda, fått igång spurtknapparna och rent allmänt gjort min raket redo.

Men framför allt har en hel del arbete lagts ned för att få drivet att fungera fullt ut. Det har bland annat fixats genom anpassning av originaldelar och nu ska vi vara redo för tävling. Alla växlar finns tillgängliga, nu får vi se om mina ben kan se till att de alla behövs.

Det finns dock en del som tyder på att kompisen som alltså fått en del smällar långsiktigt behöver en transplantation av skelettet. Tur då att Cannondales skelettgaranti gäller för hela livet. Det är väldigt ovanligt att det är så, därför känns det förstås extra bra att jag just har en Cannondale. Ja, förutom att den passar mig cykelmässigt också.

Ja, då är alltså två av mina tre cyklar som åkte på sjukhuset hemma och redo för nya utmaningar. Jag får tacka läkare Lars och sjukhuset Team Sportia i Umeå för snabba åtgärder, och ett bra resultat.
På väg in på sjukhuset för att hämta hem mina älsklingar
Min Cannondale ska enligt plan tillsammans med mitt tempomonster följa med mig söderut på tisdag. Först arbetskonferens och sedan förhoppningsvis säsongspremiär nästa helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar