fredag 20 april 2018

Vill inte bli blåst på helgens tävlingar

Återigen har det blivit många mil i bil. Det blir så om du bor långt upp i norr och vill delta i Sverigecupen för Masters. En tävlingshelg under säsongen är inom 15 mils avstånd, medan resten ligger mellan 65 och 120 mil hemifrån. Denna gång typ 85 mil till Götene.

Vi får se när helgen är över om det var ett korrekt beslut att åka på dessa tävlingar med tanke på ryggproblemen, att jag varit krasslig och att jag knappt tränat på över 3 veckor.

Jag har nu i alla fall checkat in på Gamla Biskopgården i Skara. Ett annorlunda, men vad det verkar helt okej boende.

Före det rullade jag igenom söndagens linjebana med bilen. För de som startar där blir det stora utmaningar med många startande, smala vägar och en rejäl klättring som ska tas tre gånger.

Jag har också kört bil och därefter också ett varv med temphojen, på morgondagens tempobana. Den kan sammanfattas med att det är motlut större delen av vägen fram till vändningen efter 8 km. Sedan förstås då utför större delen av de kommande 8 kilometerna. Ett antal svåra och snabba svängar.

Efter 16 cyklade kilometer är vi framme vid starten och då fortsätter det rakt fram på platten i några kilometer innan du svänger vänster in mot Götene centrum. Det avslutas med 2 km där det snirklas mellan gatorna för att landa på kullersten precis i centrum där målet är. Totalt 20 km. Lite kortare än det brukar vara.

I grunden, med bra form skulle nog denna bana passa mig ganska så bra. Inte så brant uppför när det är uppför. Få vägbyten och bara några svåra svängar. Ja, de många svängarna på slutet kanske inte är någon hit.

Men idag fanns något som ställer till stora problem. Storm! Det blåste extremt mycket och ofördelaktigt. På vägen tillbaka från vändningen kändes det mycket osäkert då öppna ytor varieras med delar där vinden inte kommer åt. Vid tillfällena när detta växlar var det ingen lek. 3 gånger var jag på väg i backen. En gång kastades jag i sidled med säkert 4 meter, trots att jag var beredd. Jag vågade inte/klarade inte ens att vara i tempoposition vid flera tillfällen. Det kändes verkligen farligt och jag hoppas att det blåser mindre i morgon. Annars blir det inte roligt.

Ja, nu har jag ätit lite. Ska förbereda för i morgon och sedan försöka att inte somna allt för sent. Det är nämligen stört 09.38 så det blir till att gå upp tidigt för att förhoppningsvis vakna till och vara allert när det är dags.

1 kommentar: