onsdag 5 september 2018

Så negativ att jag borde sluta cykla!

Jag kan konstatera att jag i gårdagens inlägg stack ut en del. Jag trodde nog främst att det gällde mina tankar kring valet på söndag och utfallet av det. Men så var det inte. Inga synpunkter alls där.

Det handlade mer om att jag hade tankar kring att vi bör göra vad vi kan för att minska riskerna för skador vid landsvägslopp. Jag menade då att vid korta varvlopp där det är smalt och väldigt svängigt bör vi göra vårt yttersta för att få till att det blir enkelriktat. Allt för att minska olycksrisken och öka möjligheterna till att alla får en bra dag. Sedan tänker jag att när det är möjligt slår vi inte ihop olika klasser då färre cyklister ger säkrare cykling.

Nu var det några som blev väldigt provocerade och menade att jag inte kunde skriva så då vi ska värna om de som arrangerar lopp och att jag får hålla mig borta från linjeloppet om jag är så negativ kring banor och bansträckning.

Jag är fullt medveten om att jag ibland skriver att en bana passar mig bra och att andra passar mig sämre. Jag tänker att det samtidigt vore underligt om jag skrev om allt som gällde min cykling, men inte kunde skriva vilka bansträckningar som gynnar min prestationsprofil och vilka som inte gör det.

Några gånger har jag förstås önskat att banorna är mer utslagsgivande och att inte klasser slås ihop för att göra cyklingen säkrare. Men generellt har mina tankar kring banorna handlat om prestation och inte att jag är negativ mot arrangörerna.

Dock är det enligt mig viktigt att vi alltid har säkerhet som en faktor och att hur viktig cyklingen än är så är det alltid viktigast att komma hem helskinnad till sin familj.

I helgen som var blev det klungspurt och tyvärr blev det en mycket allvarlig olycka med stora personskador på flera cykelvänner. Jag har trots detta inte haft synpunkter på säkerheten i bansträckningen i detta lopp. Olyckor kan ske även när banan är ok ur säkerhetssynpunkt. Sedan väljer jag att inte spurta i stora klungor, men det är mitt val. Jag får försöka avgöra innan även om det förstås då gör att jag mer sällan får topplaceringar.

Ja, jag vill att banorna ska vara så pass utslagsgivande att det inte blir en klungspurt med i stort sett alla som startat. Det beror inte bara på att jag då hamnar långt bak utifrån att jag tänker på säkerheten. Det beror också på att det är i stora klungspurter det är vanligast med krascher, inte bara teoretiskt utan också i praktiken. Ja, jag skulle önska att det går att göra något åt farliga möten med bilar och bussar, särskilt när vägen är smal och sikten är dålig. Många arrangörer har lyckats bra och då borde det vara möjligt för fler?

Ja, jag anser mig vara konstruktiv och försöker se möjligheter och utveckling för cykling och cykelsport även om jag nu lyft frågan kring säkerhet. Ja, jag har säkert då och då haft lite hybris och varit mer negativ än vad jag borde kring mitt eget mående, sjukdomssymptom, min prestation eller mina förutsättningar. Det drabbar dock bara mig, och självklart är det något att arbeta på. Nej jag är inte negativ till arrangörerna utan jag anser att de gör ett toppenjobb. Jag vill bara att vi ska se vad som går att göra för att öka säkerheten.

Åtminstone är det så jag själv uppfattar det jag skriver och tänker. Men självklart behöver jag reflektera vidare kring hur jag tänker, vad jag skriver och om jag är överdrivet negativ vid vissa tillfällen.

Jag kommer hur som helst fortsätta att försöka stimulera, inspirera och motivera er som läser bloggen och jag får många signaler om att jag ofta lyckas bra. Sedan är jag ärlig med mina framgångar, motgångar och förutsättningar. Även det fortsätter jag nog med. Att jag tycker att cykling ska vara så säkert som det går och så fantastiskt som det kan vara gör jag inte heller avkall på. Det kan hända att det innebär att jag ibland sticker ut, men om du inte någonsin gör det - gör du då något?

På lördag är det SMACK-tempot och jag hoppas starta på säsongens sista tempolopp. Ja, jag har inte tidigare lyckats på denna bana. Mycket beroende på att den är ganska så kuperad och har några tekniska avsnitt som inte passar mig. Sedan har jag inte riktigt fått till mitt "kämpamode". Men samtidigt är trender till för att brytas, så jag hoppas på att jag för första gången kan nå pallen. Det blir inte lätt, men det kan gå.

Anser du att denna skrivning kring SMACK-tempot är för negativ, och att jag inte kan skriva så här? Ja, då blir det svårt att alls skriva om mina tankar och att censurera sig själv är sällan bra.

På söndag är det alltså säsongen sista linjelopp och några av er har tyckt att jag kanske inte ska cykla linjelopp alls om jag ska gnälla så mycket. Ja, vi kan se det lite olika kring gnäll eller ej, och det i sig avgör inte om jag deltar, spurtar etc. Här kommer säkerheten in i stället.

Med den i beaktande får se hur jag gör med start eller ej nu på söndag. När det senast var denna bana i juni valde jag att stanna hemma, men nu är jag ju på plats och då får vi se hur det blir. Men att råka ut för något sista tävlingen för säsongen vore inte muntert.

För att förtydliga - Jag beundrar alla som anordnar olika typer av lopp och alla eldsjälar som ställer upp för att göra dessa möjligt. Jag är utifrån det alltid positiv. Jag är också imponerad av alla duktiga cyklister och allt arbete som läggs ned. Jag är i sig inte negativ till arrangören när jag funderar kring bansträckningar, utan antingen handlar det om min egen prestation eller vad vi framöver kan göra kring säkerhet. Arrangörer tar också ofta kontakt med mig för en konstruktiv dialog och jag uppfattar inte att de är negativa kring vad jag skriver utan önskar mer tankar och reflektioner.

Själv försöker jag också göra mycket för sporten genom att jag tillsammans med några andra bildade vår förening, Vännäs CK. Jag är med i styrelsen och är ansvarar för våra gemensamma träningar. Jag ansvarar också för våra årliga träningsläger utomlands vilket inkluderar alla adminstration och allt sportsligt. Klädbeställningar och annat praktiskt ligger också på mitt bord. Vidare är jag tillsammans med min bror huvudansvarig för Vännästrampet som vi initierade 2011 och sedan genomfört varje år. Ja, sedan ägnar jag mycket kraft och tid åt att träna och sedan kunna delta i tävlingarna runt om i Sverige och även utomlands. Jag använder bloggen för att bland annat sprida tankar, kunskap, inspiration och engagemang kring cykelsporten. Något jag också försöker göra IRL.

Ja, nu har jag åter stuckit ut lite, och självklart är det fritt fram att hålla med eller ha en avvikande åsikt. Uppenbarligen blev jag lite utmanad genom att jag kände mig tvingad att skriva så långt!?

4 kommentarer:

  1. Håller med om att tävling tillsammans övrig trafik bör undvikas i möjligaste mån. För övrigt så är ju tjusningen med landsvägscykling just att det går att nischa sig lite mot olika typer av tävlingar. Någon lite sämre på tempo kan prestera bra på en knixig gp-bana, osv. Skulle vara mycket tråkigt om alla tävlingar ser likartade ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge banan är så säker som möjligt håller jag med dig fullt ut. Jag är exempelvis väldigt dålig på GP, men jag har inga åsikter kring att det även i bland finns sådana lopp i cupen. Sedan är GP roligt fast jag inte är bra. När det är vanliga linjelopp är det dock helt klart så att det blir roligare cykling om banan är utslagsgivande.

      Radera
  2. Jag tror inte banorna är farliga, det är cyklisterna som är farliga för varandra, åkte ca 10 år i elitklass på 90-00 talet och ser mer vurpor på ett år i Vet klass än under tio år i elitklass. Håller med dig om mer utslagsgivande banor alt./och längre race så det blir hårdare. Däremot vill jag gärna slå ihop klasser, tävlar hellre 80 pers än 35 men då vill det till att de flesta av de 80 vill TÄVLA och inte åka och vänta på en spurt, så jävla viktigt är det inte att bli 15:e på en gubbtävling, bättre spänna bågen och attackera! Tycker du ska utveckla ditt linje/gp-tävlande, du har ju pulver i benen!
    // Jesper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kan jag hålla med dig om att det är osäkrare i veteranklass. Nej, de flesta banor är hyfsat säkra. Men möten med bussar på väldigt smala vägar kan aldrig vara säkert. Det borde helt klart vara lite längre lopp, särskilt de gånger det inte går att göra banan utslagsgivande. Det är ofta många inte tävlar när det inte är utslagsgivande. Ja, jag kör så aktivt jag kan och försöker agera och attackera. Ibland lyckas det och ibland inte. Lyckas det inte och det blir spurt tar jag det lugnt. Jag jobbar på att bli bättre på linjen o det har också hänt mycket. När det gäller GP är det skoj, men här har jag svårt att hävda mig.

      Radera