onsdag 12 februari 2020

Rullar åt rätt håll

Gick hem från arbetet och steg in genom dörren vid 17. Ett kort hej till Katten innan hon gick till garaget för att köra ett Zwiftpass som började 17.20.

Pratade lite med sonen och förberedde middagen som jag skulle äta efter min träning. Sedan in i bilen för att skjutsa sonen till slalombacken.

Tillbaka hemma och träffade Katten lite kort innan hon skulle duscha mm. Dags för mitt skift på trainern. 

Visste inte riktigt hur kroppen skulle svara idag. 12:e träningsdagen i rad och intervaller för tredje dagen i rad. Dessutom snart 20 dagar med ett kaloriunderskott per dag på ca 1000. Den delen har dock hittills gått riktigt bra även om det har en viss påverkan på träningen.

Efter uppvärmningen väckte jag kroppen med 30-30 i 4 minuter. Sedan lite lugnt medan jag för tredje dagen i rad hade sällskap av The Big Bang Theory. I första reklampausen sedan två 20 sekundare på nästan max. Jobbigt fast det var så kort tid. 

I nästa reklampaus blev det över/under tröskel. Planen var att ligga på ca 415 i 30 sekunder och sedan 30 sekunder kring 315 watt. Detta skulle upprepas i fem minuter. När jag rullade igång blev jag förvånad att det kändes så kontrollerat och bra. Det landade på 364 watt för femman. Visst var det jobbigt, men inte som jag trodde. När femman var klar fanns det en hel del kvar.
Kanske inte samma sköna känsla som att rulla på Gran Canaria, men en bra känsla idag.

Tio minuter lugnare innan en sista intervall väntade. Nu var planen att köra en liknande femma igen, och sedan lugnare i fem minuter och då bibehålla pulsen i pulszon fem utan att köra allt för hårt. 

Samma effekt på femman som första intervallen och sedan direkt 340 watt i fem minuter till. Låg nu i pulszon fem och kunde hålla mig där genom att höja intensiteten lite när pulsen sjönk. Jag avslutade efter tio minuter med bra känsla.

Ja, då var det bara lite lugn cykling kvar innan jag var i mål. Endast 85 minuter idag. Totalt 20 minuter intervalltid. 9 minuter i pulszon fem. 

Det känns som kapaciteten går åt rätt håll, även om jag formellt inte gjort några tester som konfirmerar det. 

Arbetet kring "rätt" matchvikt rullar också på. Sedan får vi se hur det går med målet att inom 3 veckor fixa 20 minuter på 5 w/kg. Det lär ju då krävas ytterligare viktnedgång och allra minst 380 watt i 20 minuter.

Efter att jag duschat hade Katten hämtat Melvin i backen. Alla tre hade då fått röra på kroppen med en positiv känsla.

Kyckling, tomater, ruccola, gurka och balsamvinäger som en sen middagsbonus.

Jills veranda och nu propud, blåbär och müsli. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar