måndag 10 februari 2020

Big Bang intervaller räddade mig

Det är inte alla dagar träning går lätt, även om det oftast känns roligt och motiverande.

Idag åkte jag hem lite tidigare och arbetade hemifrån sista timmarna. Jag gör så i bland när jag inte har möten då det går lättare att vila min trasiga rygg hemma än i stolar på jobbet. När jag var klar för dagen just före fem tänkte jag direkt köra igång med träning. Det gick sådär.

Jag hittade på både det ena och det andra svepskälet, och kom inte till skott. Bland annat en hel del bus med sonen. Som vanligt skoj!

Tiden gick och det tog verkligen emot, men Katten jobbade och Melvin skulle på träning. Skärp dig nu...

På programmet stod 40-20 intervaller. 4 block med 6 minuter vardera och 4 minuters lugnare cykling mellan varje block. För dagen kändes det inte särskilt inbjudande.

Så till slut masade jag mig ut i garaget och satte igång tv:n. Jag insåg att The Big Bang Theory skulle starta om ca 20 minuter på femman. Alltid något trevligt att titta på.

Jag tänkte jag ändå skulle se om jag fick till några effektökningar så jag värmde upp med lugn cykling varvat med några 30-sekundare för att väcka kroppen.

Så kom jag på mina nya Big Bang intervaller. Inte särskilt avancerade precis. Bara att jag nu ville se Big Bang som håller på 60 minuter. Men om jag då körde intervaller i varje reklam!?
En "lysande" idé  gav mig energi att lösa dagens träning
Det skulle inte bli "rätt" längd på den lugnare cyklingen mellan intervallblocken, men ändå 24 minuter med 40-20.

Sagt och gjort så satsade jag på mina första 6 minuter så att de skulle vara klara just när programmet började. Sedan visste jag att det var 3 reklampauser och där skulle de andre tre blocken in. Det kanske inte skulle ge fullt så mycket som om jag körde intervallerna tätare, men ändå ok bara jag rodde det i land. Ja, sedan fick jag ju en rolig sitcom som belöning i vilan mellan blocken och samtidigt slapp jag reklamen.

Igång och det kändes ändå hyfsat. Lite bättre effekt än vanligt på den hårda delen gladde. Ca 10 minuter med Big Bang och sedan på det igen.

Det blev rejält jobbigt på slutet trots att jag hade ungefär 10 minuters vila mellan varje block, men samtidigt körde jag lite hårdare än vanligt på själva intervallerna.

Vips var jag klar och 24 jobbiga minuter var till ända och totalt 16 minuter av dessa på 440-450 watt och den lugnare delen av blocken kring 220 watt. Drygt 7 minuter i pulszon 5 var lite lågt, men det blir så när vilan är längre mellan blocken.

Riktigt nöjd att jag genomförde mitt intervallpass och nu efteråt känns det bra att jag rullade 90 minuter och 24 minuter med fin kvalité.

Att övervinna motivationsbrist och inte välja den lätta vägen och sätta sig i soffan eller bara slöcykla ger mig 10 poäng i kväll - Det blev bra till slut det här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar