torsdag 20 augusti 2020

Sanslöst rekordförsök i natt - utan förberedelser: galet eller ej?

Så var denna tävlingssäsong över. Det blev endast 4 nationella tävlingar. Tempo-SM i Jönköping för några veckor sedan där jag lyckades knipa ett silver. I fredags SM på GP-bana där jag landade på 18:e plats, i lördags Hofvettempot med en andraplats och i söndags åter GP på Arlanda och då 8:a.

Jag kommer att återkomma med tankar, analyser och planering inför kommande år.

Finns det då några utmaningar kvar? Nej, inga planerade. Men så kom jag i går kväll på en jätteutmaning som jag skulle kunna göra innan cykelsäsongen är över. En utmaning man inte gärna göra mitt i säsongen, då man aldrig vet hur lång återhämtning/rehab det kommer kräva.

Idag har jag insett att vädret behöver vara bra om det inte ska bli en fullständig pina. Efter att ha tittat på väderleksrapporten och de dagar som skulle kunna fungerar rent praktiskt fanns inte många alternativ. Eller egentligen bara ett. Jag bestämde mig i kväll att rekordförsöket behövde starta inom några timmar!

En så stor utmaning utan förberedelse låter inte sunt, och det är det nog inte.

Efter arbetet packade jag och handlade proviant. Sedan tog jag fram de cykelkläder jag skulle ha och som skulle finnas som ombyte, och slutligen de reservdelar jag kan behöva. Jag har kört husbilen (Katten behöver bilen i morgon) till "tävlingsområdet" för att där ha det jag behöver.

Vad jag ska göra? Jag tänkte försöka slå lite rekord i en backe. Logistiskt sett satsar jag på Pengsjölia som bara är 4 km hemifrån. För att få ihop många höjdmeter på kort tid är den inte optimal, då den inte är så brant. Men man tar vad man har. Så det kommer att bli många timmar, förutsatt att det går som tänkt.

Så frågan är hur många rekord jag kan slå innan något säger ifrån? Då tänker jag främst mina skador i axel och rygg. Ja, sedan har jag min tidigare knäskada, att kroppen rent fysiskt kan haverera, att det mentala ger upp, att cykeln går sönder, eller att jag råkar ut för något missöde. Att inte sova något är ju också en utmaning. I den bästa av världar når jag mina mål innan detta händer. Vi får se.

Upplägg:

Från nu trampar jag alltså upp och ned för Pengsjölia. Ca 83 hm och 1,7 km upp. Sedan utför igen. Klockan rullar hela tiden. Så det blir en totaltid med rulltid + stopp. Målet är inte att det ska gå fort, utan att jag ska klara av att hålla på länge. Jag räknar därför bara med 6 varv per timme. Sedan tillkommer tid för korta stopp. Målet är att i snitt bara ha 5 minuters stopp per timme vilket då ska inkludera ombyten, påfyllning av energi, toalettbesök, punkteringar mm . Det kan bli tight, men klarar jag det blir det 6 varv på 60 minuter rulltid och 5 minuters stopp.

Rekordförsök

Delmål

1. Slå mitt tidigare rekord uppför Pengsjölia: 45 ggr - 153 km och drygt 8 timmar inklusive stopp.

2. Högsta antal höjdmeter jag klättrat - 4300 hm: 52 klättringar, 178 km och ca 9,5 timmar inklusive stopp.

3. Ett halvt Mount Everest - 4424 hm: 54 klättringar, 184 km och närmare 10 timmar inklusive stopp.

4. Min tidsmässigt längsta cykling i sträck - 12 timmar effektiv tid: 72 klättringar , 245 km och 13 timmar inklusive stopp.

Huvudmålet

5. Klara 90 klättringar uppför Pengsjölia inom ett dygn, vilket är en dubblering av mitt tidigare rekord (tidigare i år). 

Mitt mål är att klara det på 15 timmar (plus stopp på ca 75 min). Totalt blir sträckan som en Vätternrunda men med 7400 höjdmeter, vilket är ca 6.100 höjdmeter fler än på Vättern. 

Bonusmål/Vision

6. Min längsta distans jag cyklat inom ett dygn - 330 km: 97 klättringar, 8050 höjdmeter och drygt 17,5 timmar inklusive stopp.

7. 100 gånger uppför Pengsjölia: 342 km, 8300 höjdmeter och 18 timmar inklusive stopp.

6. Ett helt Mount Everest - 8848 hm: 107 varv, 366 km och ca 19,5 timmar inklusive stopp.

7. 400 km cykling i backe: 117 varv, 9711 höjdmeter och 21 timmar inklusive stopp.

8. 10.000 höjdmeter: 121 varv, 411 km och ca 22 timmar inklusive stopp.

Flyter det på nöjer jag mig nog ändå med mitt huvudmål. Risken är dock att det tar stopp klart tidigare. Om jag är förvånansvärt pigg kanske jag prickar av några av mina bonusmål, men inte alla. 

Hänger ni med hoppas jag på lite kontinuerliga uppdateringar under tiden jag cyklar. Det sker då via min facebooksida: https://www.facebook.com/tomasastrom.cykelochlivet/ och via instagram: tomast01.

Ja, då rullar jag alldeles strax igång. Den som vill komma förbi och heja på i backen eller cykla med en stund är målet alltså att befinna mig i Pengsjölia hela natten, och hela dagen och kvällen i morgon.

2 kommentarer: