söndag 12 maj 2013

Obruten mark

Att ha två "träningsfreaks" i familjen gör att det krävs planering och logistik för att få det att fungera. Efter att under gårdagen funderat kring hur både jag och Katten skulle rymma var sitt rejält pass tillsammans med annat, bestämdes det att Kattens träning skulle börja 11.00 och min träning när hon kommit hem igen.

Vid tolv ringde far och meddelade att han inom kort skulle dyka upp med röjsågen. Nu är hela häcken demolerad, och då menar jag varken min eller Kattens på grund av alla cykling. Verkligen hyggligt av far. Nu återstår att plocka upp alla kvistar med långa vassa taggar, kasta dem på ett släp och köra bort dem.

En stund efter ett kom Katten hem efter att ha kört Hössjörundan med Emma. Jag kom iväg vid halvtvå. Det skulle bli en tur utan sällskap. Men ensam är ju stark.

När vi häromdagen var hos vänner i Vindeln pratade vi om pingisträning och att vissa från Vindeln åker till Bjurholm för träning. I detta samtal blir jag efter ett antal följdfrågor klar på att det borde gå att cykla på asfalt från Bjurholm till Vindeln.

Idag bestämde jag mig för att prova den runda jag precis fått kännedom om fanns och som jag alltså aldrig provat. Vem trodde att det skulle finnas en runda i sådan närhet som ännu inte var upptäckt!?

Rundan började med 20 km mot Bjurholm, mestadels i motlut och motvind. Så svängde jag höger mot Skivsjö och då öppnade sig en mycket vacker väg och miljö. Vägen var relativt smal, den var vindlande och den var så där lagom kuperad med korta upp- och nedförsbackar.


Solen lyste, det var medvind och i anslutning till vägen ett mycket fin natur. Jag kanske överdriver nu, då en ny väg nästan alltid är en trevlig väg - men jag undrar om det finns en bättre väg i närområdet? Jag får ta en tur till och göra en noggrannare utvärdering.



Efter ca 7 mil var jag framme i Vindeln och valde då att svänga höger mot Tvärålund och körde alltså aldrig in i Vindeln. I Tvärålund gjorde jag mitt enda och korta stopp. Det blev lite vätska på ICA. Stoppet var ganska välbehövligt då motvinden från Vindeln hade varit omfattande. Rent allmänt tilltog vinden allt mer ju längre dagen gick.


Vid mitt stopp fanns en skylt som visade temperaturen. Idag stod den på 18 grader. I torsdags när jag cyklade till Vindeln visade den 4 grader, och då regnade det dessutom. Då är det inte svårt att ta lite motvind.


Nu var det ca 30 km kvar i fortsatt motvind. Väl hemma hade jag kört 11.4 mil. Då jag började min runda hade jag bestämt mig för att köra 4 timmar, och då det var tid kvar så styrde jag skutan mot Bjurholm. Efter ca 10 km vände jag och körde hemåt.

Dagens runda blev 13.4 mil och exakt 4 timmar. Det innebär en snittfart på 33.5 km. Allra bäst idag? Det var att jag hittade en ny fin runda med mer än fem mil där jag aldrig cyklat förr, och att jag för första gången i år kunde köra med bara ben. Nu väntar jag på den värme som ska göra att jag även slipper armvärmarna. Undrar hur länge jag får vänta?

4 kommentarer:

  1. Vilken otrolig energi du har :) Dessutom skriver du väldigt underhållande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det. Ja, jag jobbar för att energin ska bli större och större. Roligt att du tycker det är underhållande, det är ett av mina syften. Hoppas fler känner detsamma.

      Radera
  2. Intressant med en ny väg. Hur tusan kan vi ha missat den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man verkligen undra. Samtidigt var det bra att vi missat den. Då är den som ny ett antal rundor framöver. Kör man dessutom via Umeå blir det en riktigt trevlig och rejäl runda motsvarande ca 16-17 mil. Skulle vara roligt att prova

      Radera