onsdag 15 april 2015

Mallorca - 200 km till Cap de Fermentor och vi tappade en cyklist efter vägen

Idag var det extra tidig väckning, så det var extra viktigt att man sovit ordentligt. Om jag lyckades med det - Svar nej.

Jag och bror lade oss först vid 00.30, och sedan vet jag inte vad som inträffade. Jag kunde inte sova, vilket jag aldrig brukar ha problem med. Jag somnade först vid 03.30, och då var jag så trött att jag snarkade vilket jag bara gör när jag är riktigt trött. Bror blev då störd och väckte mig. Så var jag vaken igen. Till slut blev det några timmars sömn, men inte mer än kanske tre. Inget vidare. Får jobba på bättring de kommande dagarna.

Det blev en rejäl frukost och sedan var det avfärd 08.45 mot Cap de Fermentor. Allt flöt på bra i 9,5 km. Sedan började problemen. Alla svängde men inte Helmersson. Trots att vi skrek efter honom så uppmärksammade han tyvärr inte detta utan matade på i fjärran.
Ett oplanerat stopp efter att Helmersson försvunnit i fjärran
Vi väntade då en bra stund och räknade med att han snart skulle se att han var ensam och vända. Nu blev det inte så. Vi bestämde att jag skulle åka åt hans håll för att se om jag såg till honom. Efter drygt 7 km gav jag upp och vände. Vi hade nu blivit stående lång tid, och visste inte var han var, så det var bara för oss övriga att trampa på även om det tog emot att lämna en kamrat åt sitt öde. Ni undrar - varför ringde ni inte honom? Tyvärr hade han inte med sig någon telefon i dag.




Idag åkte från Playa de Palma till Cap de Fermentor genom att cykla alldeles i kanten av bergskedjan rakt igenom ön. Vi tog vägen förbi Sa Cabaneta, Sta Maria de Cami, Alaró, Lloseta och Selva innan vi stannade för ett fika i Campanet.
Snart fixadags


Efter ett fika med lite av varje och påfyllning av vatten bar det av mot Pollenca och vidare ut mot kusten. Vi började allt mer inse att vi inte låg så bra till tidsmässigt utifrån när det blir mörkt här på ön, men det var bara att trampa på och se glad ut.

Vid botten av första backen mot Cap de Fermentor med ca 18 km kvar till fyren som var slutmålet tog vi ett stopp med lite dricka och möjlighet till att lätta på trycket.
Cap de Fermentor
När vi står där, vem dyker upp om inte Helmersson. Han har då trampat en helt annan väg och så var vi åter samlade. En glad överraskning.
Den förlorade sonen är återfunnen
Benen har känts starka på hela denna resa, så jag tänkte prova de lite även i dagens klättringar. Det är roligt när benen svarar, vilket de gjorde även vid denna klättring och bergasockarna är okej att ta på även i morgon.
Lite vila vid fyren
Vi väntade in varandra vid fyren, tog lite bilder och fyllde på vatten.
En selfie med trevliga cylkister och fin utsikt i bakgrunden

Sedan var det en hel del klättring åt andra hållet innan vi skulle äta lunch i Port de Pollenca.
Fin utsikt på vägarna till/från Cap de Fermentor


Då vi allt mer insåg att vi låg pyrt till tidsmässigt blev lunchen så kulinarisk som Burger King. Efter att ha ätit och fyllt på vatten gav vi oss av tillbaka mot södern. Klockan var redan halv fem och vi insåg att vi var tvungen att ta en plattare och lite kortare väg tillbaka.
Burger king var snabba och levererade mycket kalorier.
Det innebar att fram till lunchen klättrat en bit över 1500 höjdmeter och i mål ca 2000 höjdmeter.

Det flöt på bra tillbaka och när vi landade vid hotellet var klockan ca 19.40. Cykeldatorn visade då ganska exakt 200 km. Jag hade tagit vind hela sträckan och känt mig pigg hela dagen, men det är klart att nu känns det ändå en del att benen rullat i ca 7 timmar och 15 minuter effektiv tid.

Jag hoppas och tror att alla var nöjda idag, om än lite trötta. Ni som inte klättrat upp till Cap de Fermentor, gör det. Det är riktigt nice.

I morgon blir det en lugnare kortare tur innan det i övermorgon blir ytterligare en rejäl cykeldag med en hel del klättring.

2 kommentarer:

  1. Härligt med cykelbilder från värme och sol. Kör hårt och hälsa solen. /Mats Nygren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag göra ggr 2. Blir det något Mallis för dig/er i år?

      Radera