Under min vistelse på Cypern publicerade jag en del reflektioner kring Cypern och Cykling, respektive Cypern och livet. Ska vi vara helt ärliga kanske det i många fall inte var reflektioner utan mer av funderingar och/eller konstateranden. Men visst låter det snyggt med reflektioner!?
Jag ska här i några inlägg presentera allt matnyttigt jag kan komma på kring att cykla och befinna sig på Cypern. Mitt fokus ligger som vanligt på LVG-cykling, men mycket är överförbart till MTB. Det finns också en del info som kan vara intressant för dig som inte cyklar.
Här kommer – ”Allt du behöver veta om Cypern och cykling –
del 1”
Flygresan
1.
Vi
åker oftast med Norwegian. Det gör vi för att de har låga priser, oftast är punktliga
och det finns bra benutrymme på flygplanen.
2.
Vi
kan konstatera att Wifi på flygplan inte innebär att man är uppkopplad någon
större del av tiden.
3.
Planera
inte att göra en massa måsten på flyget där du behöver Wifi, det riskerer att
leda till stor frustration.
4.
Det
är få flygbolag som flyger till Cypern på den tiden av året då det är som bäst
för cyklister. Det vill säga när varken Sverige eller Mallorca finns
tillgängligt. Jag har dock blivit tipsad om att det fungerar mycket bra att
satsa på flygbolag som mellanlandar innan de når Cypern. Vill du åka direktflyg
från Stockholm, ja då verkar det bara vara Norwegian som gäller.
Transfer till och från
flygplatsen
1. Flyget
landar vanligtvis på flygplatsen nära Larnaca (landets huvudflygplats).
2.
Taxi
till och från flygplatsen in till Larnaca ska i dagsläget kosta 12 euro. Så är
dock inte alltid fallet. När du anländer till flygplatsen så är det rena ”High
Chaparall”. Alla vill köra dig och det är mycket svårt att få en bild av
kostnaden och vilka som är seriösa och inte. Vi fick ett pris på 15 euro. När
vi skulle betala ville chauffören ha 20 euro. Vi invände, och då kostade det 15
euro.
3.
Till
flygplatsen när vi skulle åka hem besökte vi taxicentralen som ligger på
strandpromenaden. Vi fick där veta att det skulle kosta 12 euro. Väl framme på
flygplatsen var priset fortfarande 12 euro.
4.
De
flesta taxibilar är Mercedesar av lite äldre stuk, och sedan. Det innebär att
det är bra plats inne i bilen men det finns väldigt lite plats för packning.
Generellt är det nog svårt att få med mer än 2 vuxna personers packning. Är ni
fler måste ni alltså ha flera taxis.
5.
Det
går bussar till och från flygplatsen. Dock går de inte särskilt ofta och de
slutar gå vid åtta på kvällen. Dessutom är bussarna ofta ganska små, så har du
med egen cykel kan det bli problem.
6.
Har
du med egen cykel bör du ha förbokat särskild transfer och säkerställt att
cykeln ryms.
1.
Det
finns en särskild hemsida där du hittar alla bussturer på hela ön.
http://www.cyprusbybus.com.
2.
De
blå bussarna är gratis. De bussarna används på de flesta busslinjer på ön.
Sedan finns det andra bussar som är nästan gratis (lite osäkert hur de kategoriseras, och på vilka linjer de går). På båda dessa typer av
busslinjer går det inte så många bussar per dag.
3.
De
gröna bussarna är så kallade direkbussar och går mellan de större städerna. De
är lite mer bekväma, går ca 1 gång/timmer och kostar ca 4 euro per person.
4. Om
du åker med de blå bussarna så innebär det förutom att det är helt gratis en mer flexibel resa.
Kanske åker bussen från busshållplatsen innan den ska? Kanske stannar busschauffören helt plötsligt
vid en affär för att handla Då förväntas resenärerna sitta kvar i bussen och väntar.
Kanske händer det dig också en del andra oväntade händelser.
5.
Bussarna
är generellt sett i tid. Ska man åka en blå buss, se till att vara i tid, då de
faktiskt till och med kan åka något före sin ordinarie tidtabell.
Maten och
restauranger
1.
På
restaurangerna i Larnaca pratar de allra flesta bra engelska (gissar att så är
fallet även i andra städer på ön), och det finns menyer på engelska.
2.
I vissa mindre byar pratar restaurangpersonalen ingen
engelska och menyn är på rena grekiskan. Då är det inte helt lätt, men det
brukar alltid lösa sig, då personalen är väldigt serviceinriktad och gör sitt
bästa för att vi ska förstå varandra.
3.
Ska du cykla och åka runt i mindre byar är det främst Gyrus Pita eller Cyprus Kebab som
gäller. Många gånger finns inget annat alternativ.
4.
Gyrus
Pita och Cyprus Kebab har oavsett var vi ätit, varit väldigt fräscht, både
grönsakerna och köttet. Köttet finns som kyckling, fläsk och lamm/får. Vi kör
oftast med fläsk, då det enligt oss oftast smakar bäst. Brödet till Pitan och Kebaben är riktigt goda.
Kebabvarianten är mycket större än Pitan. Kebab på Cypern är något helt annat
än kebab i Sverige.
5. En passus när
det gäller maten – det är som på många andra håll utomlands bristande tillgång
på vegetariska alternativ. Det gäller främst under cykelturerna i små byar, men
även till viss del i restaurangerna i städerna.
6.
All
mat är bra, både inhemskt, grekiskt, libanesiskt, grill, italienskt - allt jag provat har varit till belåtenhet.
Slutsats: Cypern har liksom Grekland bra mat.
7. Maten är klart bättre än på andra
cykelöar som Mallorca och Gran Canaria.
Toaletter
1.
”Alla”
restauranger oavsett var man är har en toalett.
2.
Inte
många mackar eller affärer har toalett.
3.
Alla toaletter vi besökt har varit otroligt fräscha.
Det har inte spelat någon roll vart vi varit, toaletterna har varit bra. Även i
de minsta kyffen och där exteriören ser lite tveksam ut, så är toaletten
fräsch.
4.
Varför har inga toaletter lås? Ja inte vet jag. Jag
har inte hittat någon logisk förklaring. Jag kan dock konstatera att i detta
land används inte lås på toaletterna, åtminstone inte på herrarnas.
Att ha med på varje
cykeltur
1.
Se
till att fylla på flaskorna innan start då det kan dröja ett tag innan du
hittar en affär. Det gäller framför allt om du väljer att cykla inåt landet. Generellt
sett är det dock lätt att hitta ställen att köpa vatten på under cykelturen, så
risken är liten att du går ”torr”.
2.
Ta
med energi som räcker några timmar. Då klarar du dig en bra stund utan affär
både vad gäller vatten och energi.
3.
Då
det inte finns cykelaffärer eller reparatörer så långt ögat når föreslår jag 2
reservslangar.
4.
Silvertejp
att laga både det ena och det andra på cykeln. Exempelvis en provisorisk
lagning av en punktering om du inte har fler slangar.
5.
En
bra cykelpump. Det vill säga en pump där du får upp däcktrycket så pass bra att
du kan köra på det utan att efterpumpa med bättre pump. Det är självklart också
en fördel om arbetsinsatsen för att nå trycket inte gör att du får pumpa på i
en ”evighet” och bli helt färdig. Detta är extra viktigt här i förhållande till
andra öar jag cyklat på då det är mycket svårare att hitta ställen att pumpa
sin cykel på.
6.
Pengar
för vatten, energi, lunch, och oförutsedda utgifter
7.
Insexnyckel
för cykeln.
8.
Telefon
med GPS och installerad kartapp och en fysisk karta. Det behövs, jag lovar.
Allt du behöver veta om Cypern och cykling - del 2
Jag återkommer med tankar kring bland annat, människorna, cykeluthyrare, naturen, bergen, vägarna, boende, bilister och bilar, ockupation, bästa årstid för cykling mm.
Ser fram emot del 2 för spännande läsning vart man kan hyra Cykel ( har precis bokat vårresan till cypern Paphos )/ Hela
SvaraRadera