onsdag 30 oktober 2013

Allt du behöver veta om att cykla på Cypern - del 2

Cykla LVG - landsväg på Cypern.      

Så var det dags för del 2 i ”Allt du behöver veta om Cypern och cykling".

      Reflektioner – Hyra cykel
1.      Det finns väldigt få cykeluthyrare på Cypern. Själv har jag inte kunnat hitta någon uthyrare överhuvudtaget i Larnaca. Jag tror det är tunt även i övriga städer.
2.      Efter en del sökande hittade jag två cykeluthyrare, både stationerade i en liten by som heter Kalavasos. Kalavasos ligger mitt emellan Larnaca och Limassol. Det innebär ca 50 km åt vardera håll.
3.      Jag valde att hyra av Cycle in Cyprus som ägs av en svensk. http://www.cycle-in-cyprus.com. De hyr ut både LVG och MTB.
4.      Jag bokade cyklarna hemifrån flera månader innan resan. Bokningen skedde via e-post. Dialogen var bra och jag fick snabb återkoppling etc. Kostnaden för en veckas hyra ligger på 125 euro, vilket kändes helt ok.
5.      När du hämtar cyklarna, se till att komma ihåg körkort eller pass som de tar i pant under tiden du hyr cyklarna.
6.      Du tar dig till Kalavasos med buss. Från Larnaca åker du antingen med buss 408 eller de gröna bussarna till Kofinou. Från Kofinou åker du med buss 401 till Kalavasos. Bussresorna tar vardera ca 45 minuter (30 min med de gröna bussarna), plus ca 45 minuters väntan i Kofinou. Kostnaden för att åka 401 och 408 hamnar på 1.50 euro per person. Väljer du de gröna bussarna blir totalkostnaden 4 euro.
7.      Cyklarna var helt okej. De var dock tyngre och inte så explosiva som cyklar jag brukar hyra. Cyklarna var också ganska slitna. Dessutom var växlarna inte riktigt rätt inställda och slangarna som fanns i däcken och även reservslangarna var redan lagade. Som förklaring till det senare kan vara att ägaren anlände till Cypern först någon dag efter att vi hyrt cyklarna, och att det sköttes provisoriskt av en anställd. Enligt ägaren skulle han aldrig använda begagnade slangar.
 
8.      Men trots viss kritik. Jag cyklade över 60 mil under veckan och cykeln höll ihop på ett bra sätt.
9.      Ägaren är på plats från sista veckan i oktober fram till mars månad, och det är också under den tiden själva uthyrningen äger rum.
10.  Cycle in Cyprus har också särskilda träningsveckor och hyr dessutom ut lägenheter för boende.


11.  Är du bara där för träning och inte så mycket annat skulle jag till en annan gång överväga boende i Kalavasos. Byn var mycket fin och mysig. Det är nära till uthyraren och framför allt är det nära till de finaste cykelvägarna. Dock blir det lite bökigt med transfer till och från flygplatsen.
12.  Ta med egna pedaler.
13.  Ta med däckavtagare då däckavtagarna som fanns med i sadelväskan var helt slut och inte fyllde sin funktion.
Natur, miljö och backar
1.      Överlag är det väldigt lite växtlighet och kalt på ön. Kanske beror det på att vi åker först i slutet av oktober och att sommarvärmen bränt bort det mesta? Eller så beror det helt enkelt på att det är väldigt torrt på ön.
2.      Katten liknar naturen vid den amerikanska öken.
3.      Det finns otroligt många stora fina hus på ön, framför allt om du kommer en bit inåt landet.
4.      Nästan varje by har en fantastisk kyrka. I vissa fall är den många hundra år gammal, i andra fall nästan helt ny.  
5.      Det är väldigt mycket skräp vid vägarna. Då handlar det både om det vi i dagligt tal tänker på när vi säger skräp, men också gamla bilar och annat stort rostigt skräp.
Reflektioner  – Vägarna
1.      Ok asfalt, men sämre än på Mallorca och Gran Canaria. Dock klart bättre än på Kreta.
2.      Utifrån att man kan hamna i partier där däcken far illa bör det övervägas att ha med en extraslang på rundan, förutom den som ingår vid cykelhyran. Vi drabbades av 3 punkteringar på två personer och 7 dagars cykling.
3.      När du tror du behärskar något, blir du ofta ouppmärksam eller slarvig. Det kan vara bra att tänka på när du är ute i trafiken på Cypern. Detta då de har vänstertrafik. De första dagarna känns allt väldigt bakvänt och svårt. Efter några dagar börjar det fungera bra, men fortfarande sitter det inte i ryggmärgen. Därför är det viktigt att hålla upp koncentrationen i korsningar, rondeller mm.
4.      På Cypern är det ok att cykla på motorvägen, och det fungerar också bra. Visst, inget man väljer, men ett måste för att exempelvis ta sig ut ur Larnaca.
5.      Vägarna som kallas för mainroads har nästan ingen trafik. På secondary roads är det nästan öken.
Människor, bilister och cyklister
1.      Jag blev lika överraskad varje gång någon hälsade när jag är var med cykeln. Det skedde från bilar, från personer som var på sin gård, eller människor ute på promenad. Här har vi i Sverige en del att jobba på.
2.      Bilisterna var respektfulla mot oss cyklister och tog stor hänsyn till att vi var oskyddade.
3.      Det är väldigt bra förutsättningar för cyklister. Bra vägar, hänsynsfulla bilister, mycket bra väder, bra alternativ för att cykla både i långa backar, kuperad terräng eller på slätta.
4.      Trots goda förutsättningar är det väldigt få cyklister ute på vägarna. Vi såg max mellan 1 och 5 cyklister per dag.
Jag återkommer med Allt du behöver veta om Cypern och cykling – del 3.
 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar