lördag 26 oktober 2013

Cypern - Krasch, likblek, och till allmän beskådan

Så var då cyklarna återlämnade och vi sitter på en buss tillbaka mot Larnaca.

I morse blev det uppstigning före sju för att efter frukost trampa iväg till uthyraren Cycle in Cyprus. De har sin uthyrning i Kalavasos, en liten charmig by ca 50 km från Larnaca. Cykeluthyrningen har även rum, och utifrån var byn ligger och hur mysig den verkar skulle det kunna vara ett alternativ för boende om vi åker hit fler gånger.

Efter ytterligare en punktering, den tredje på resan flöt resten av dagens cykeltur bra.

Hotellet låter oss ha rummet till 15.00 vilket känns bra. Då hinner vi i lugn och ro packa ihop våra saker, duscha och äta innan vi lämnar rummet. Lämnar Larnaca gör vi vid 18.00 för att efter åtta flyga tillbaka till Sverige.

Katten tyckte det var tråkigt att det nu är minst 5.5 månader innan hon får cykla ute igen. Det blir till att hålla tillgodo med trainern. Samtidigt är hon både duktig på och tycker det är skoj med löpning och längdåkning så hon hittar nog vettig träning.

Jag, som på grund av min trilskande vad fått avsluta min "innebandykarriär" och då inte heller kan springa (både på grund av vaden och att jag är värdelös) är det sämre. Jag gillar dessutom inte, och är dålig på längdåkning. Jag går alltså all in på trainervarianten. Samtidigt har jag tur att jag har två cykelresor till inplanerade under våren, så jag ska verkligen inte klaga.

Reflektion 1: Här är verkligen människorna trevliga och glada. Alla hälsar och är hjälpsamma. En gästvänlig ö helt enkelt.

Reflektion 2: Det är verkligen otroligt billigt att åka buss. Från Kalavasos åker vi två olika bussar och mer än 50 km. Total kostnad: 1.50 euro per person.

Reflektion 3: Hur kan det vara 30 grader och strålande sol, utan att man blir brun?Jag har inte ens haft tillstymmelse till att bli röd. Det brukar i vanliga fall lösa sig bara jag ser en sol på tv...

Nu har vi varit utomhus mellan ca 09.30 och 16.00 varje dag. Katten som var rädd för att få en ful cykelbränna borde dock vara glad.

Reflektion 4: När du tror du behärskar något, blir du ofta ouppmärksam eller slarvig. Häromdagen struntade jag i att ta remmen till kameran runt armen innan jag tog upp den ur cykeltröjan. Efter tre foton körde jag över ett gupp, sedan var kameran kvar och inspekterade detsamma.

Kunde konstatera att jag nu hade en död kamera.

Reflektion 5: Det är aldrig för sent att ge upp. På hotellet samma dag bände jag och vred i objektivet, provade att starta kameran, och vips - den levde igen. Nu har den fungerat utan anmärkning i tre dagar, fascinerande.

Reflektion 6: Ibland är det bra när något går sönder eller skadas. Nämnd kamera hade redan innan denna resa en trasig display. Därför hade jag redan planerat köpa en ny. Nu sprack glaset ännu mer och då känns det som att det är ännu lättare att motivera den kommande utgiften. Att kameran fortsatt fungera på resan är ett extra plus.

Reflektion 7: Lär av dina misstag. Nästa
gång jag har jag en ny kamera, och då hoppas jag att jag lärt mig att alltid trä bandet runt armen innan jag börjar fotografera i farten.

Reflektion 8: Varför har inga toaletter lås? Ja inte vet jag. Jag har inte hittat någon logisk förklaring. Jag kan dock konstatera att i detta land används inte lås på toaletterna, åtminstone inte på herrarna.

Reflektion 9: Otroligt fräscha toaletter. Det har inte spelat någon roll vart vi varit, toaletterna har varit bra. Även i de minsta kyffen och där exteriören ser lite tveksam ut, nog är toaletten fräsch.