lördag 18 april 2015

Mallorca - Världsmästare på besök

Så var det dags för dag fem av Vännäs CK:s cykling på Mallorca. För egen del var det den 13:e cykeldagen de senaste femton dagarna. Det är klart att lite sliten börjar jag känna mig.

Planen för dagen var att besöka klostret i Närheten av Felanitx, Sant Salvador.

Idag blev vi 10 cyklister som gav sig i väg. Lundin valde en annan väg efter ett antal mil, så resten av rundan var vi 9 stycken.
Tillsammans med skuggan mot målet

Idag var det många långa raka vägar.

Så såg vi målet i fjärran

Cyklingen flöt på i ett hyfsat bra tempo och vi lade mil på mil. För att nå klostret krävdes först och främst en massa plattåkning, och sedan en bra klättring upp för ett berg utkastat mitt i det platta landskapet.

Så var vi då framme vid början av klättringen. En klättring som det skulle visa sig vara ganska så platt till en början för att branta på rejält på slutet. Sista två kilometrarna med en snittlutning på över 8%. 



Efter att ha tagit vind i stort sett alla mil de senaste tretton cykeldagarna hade jag bestämt mig för att i dag ta en undanskymd position längst nere i fältet. Detta lyckades jag faktiskt med hela dagen. Det var nog inte helt fel för mina lår, som börjar bli lite trötta.
Även i den klättring som väntade var planen att ta det lugnt upp och fota lite då jag aldrig tidigare varit på denna plats. 

Vi blev fyra stycken som hamnade i en tätgrupp i relativt makligt tempo. Min plan var att ta det så lugnt det gick hela backen för att kanske rycka sista hundra metrarna. Man vill ju ändå vara först!?

Först kilometrarna gick ganska så beskedligt, men så gjorde Hasse ett ryck, och visst borde jag tagit det lugnt. Men det är som det är. Det är mycket svårt att inte ryckas med. Jag tog rycket och skarvade på. Jag fick en lucka och sedan blev det två kilometrar med hyfsat hård cykling. Jag låg precis under pulszon fem och kollade så de andra inte närmade sig. Då detta inte skedde låg jag kvar där hela vägen upp. Andningen var inte så ansträngd, men visst kändes det i benen som haft flera urladdningar under veckan.
Målet

Ett litet gruppfoto på toppen
Min Canyon Aeroad och i bakgrunden utsikten från klostret
Mycket att titta åt, och utsikt åt alla väderstreck.

Inne i klostret fanns sex världsmästartröjor från femtio- och sextiotalet

Klostret var mycket fint

På toppen blev det också lite fika

Ja, vi tar en bild till över vyerna

Vägen upp
Efter någon timme på toppen cyklade vi vidare. Vi hade startat dagen med att cykla LlucMajor, Porreres och Felanitx. Därefter blev det Campos, någon mil till en lunch och efter lunchen kusten tillbaka. Totalt en runda på 125 kilometrar och ca 900 höjdmetrar. Det mesta vid klättringen upp till klostret. Själva rundan tog drygt fyra timmar.

Med bara fem kilometrar kvar till hotellet sa Klas att det var problem med hans hjul. Vi stannade och tittade, och inte såg det så bra ut

Framme vid hotellet visade det sig att även Anna fått samma fel på sitt däck. Uthyrningsfirman var dock snabbt på plats och nu sitter nya däck på båda cyklarna.

För er som ännu inte varit i Sant Salvador tipsar jag er att prova på. Riktigt trevlig stigning, väldigt nice utsikt och fint kloster.

I morgon blir det vår näst sista dag här och den förgyller vi med en dag till Petra.

4 kommentarer:

  1. Härligt med backar och kul att läsa om svårigheten att hålla sig när andra rycker, det känns igen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Henrik. Backar är roliga när man känner sig stark. Och ett ryck är alltid till för att svaras på.

      Radera
  2. Varit där mången gång, sett tröjorna men faktiskt aldrig varit in i klostret, får bli nån annan gång helt enkelt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart ett trevligt ställe som vi tidigare missat. Ja, du får ta en tur in till klostret. Det var fint.

      Radera