torsdag 2 juli 2015

Idag Tovas dödsdag. I morgon start i SM-tempo

Livets kontraster är stora.

Då var snart vår fjärde dag här på Sunne Camping över. Vädret har varit fantastiskt och solen strålar. Mellan 25 och 28 grader i skuggan, och en bit över 30 i husvagnen. I förtältet ligger det på just under trettio om väggarna är nere, i annat fall kring 50 grader.

Vi har det mysigt och bra, och detta kunde vara en glädjens dag. I stället är det Tovas dödsdag och en dag då jag tänkt extra mycket på min lilla Storspov. Hon flög i väg och lämnade oss kvar. Livet fortsätter som vanligt för alla utom de allra närmaste.
Du är saknad
Vi åkte på förmiddagen till kyrkan i Sunne för att besöka minneslunden. Tårarna rann och sonen ville inte alls vara där. Han orkar inte släppa fram sina känslor, så han ville bara bort. Men till slut gick han kort fram till minneslunden och vi tände var sitt ljus för vår finaste lilla stumpa. Hon är inte här, men hon är med oss.
Tre ljus till Tovas minne
I morgon är det start i SM. En riktigt stor tävling, men i sammanhanget inte viktig. Start och mål är alldeles bredvid kyrkan där vi var i dag, så vi kommer tillbaka i morgon. Då är det dags för 30 km tempo mot många och starka cyklister. Som vanligt är det flest cyklister i min klass, så det blir ca 50 cyklister som jag ska mäta mina krafter mot.

Jag lär vara den med minst rutin av alla startande och dessutom är motståndet det bästa som finns i landet. Jag har därför inga resultatmål. Om jag fick tag i ett dischjul? Svar: Nej. Även om Mazze verkligen gjorde ett försök.

Jag hoppas på en god känsla, att jag får ut maximalt av kroppen och att jag vid målgång känner att detta var mitt bästa jag kunde prestera just då. Blir det så är jag nöjd oavsett placering. I den bästa av världar kan det kanske räcka till topp 30 i ett SM-tempo?! Ja, vi får se om jag får ut mitt max och sedan vad placeringen visar.

Första start är i morgon 16.00. Jag startar med nr 57 klockan 16.57. Före det ska jag vid tolv förbesikta cykeln. Huvudbesiktningen sker just innan start. Då jag aldrig varit med på en tävling där cykeln och dess mått besiktas vågar jag inte ta det vid skarpt läge just innan start. Går den då inte igenom får man inte starta. Det vore ju hyfsat irriterande om en sådan sak satte stopp. Är det något som inte är okej vid förbesiktningen hoppas jag hinna justera inställningarna och få den i godkänt skick innan start.
Campingen på avstånd

Jag hoppas återkomma i morgon kväll med hyfsat goda rapporter och en känsla inför söndagens linjelopp. Ett lopp där jag borde ha större chans att placera mig. Samtidigt är det över 100 startande på smala vägar, vilket gör att det kan bli lite vad som helst av ett sådant lopp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar