måndag 4 januari 2016

Gran Canaria - Revansch och comeback

Efter gårdagens misslyckande var det i dag chans till revansch. Jag och Katten fick nämligen en ny möjlighet att på förmiddagen ta en tur i det vackra vädret.

I går kväll hade vi bytt däck och slang på Kattens cykel och nu var det spännande om det skulle bli nya punkteringar. Det klarade sig dock bra.
Katten hade beställt 150 minuters cykling. Det innebar att vi fick hålla oss efter kusten, då det behövs mer tid för att hinna upp i bergen och tillbaka.

Vi cyklade åt väster efter kusten med slutmålet Puerto de Mogan. Det blev en mycket trevlig runda utan missöden och bra cykling. Ett kort stop i Puerto de Mogan för att ta några foton och lite gelintag för Katten innan vi vände åter samma väg.
Observera mannen i bakgrunden som lite diskret kollar in Katten....
Det blev en bra och trevlig start på dagen och totalt 62 km, 900 höjdmeter och nästan exakt 150 minuter.
Väl tillbaka på hotellet gjorde vi oss klara för lite lunch. Hittills har maten på hotellet varit riktigt bra, så också idag.

Vid 14.30 blev det cykeltur två för dagen. Denna gång med bror, som nu var tillräckligt fräsch från sin förkylning för att kunna köra lite träning. Målet var Soria vilket innebär att börja efter kusten mot väster, precis som under förmiddagen. Men efter ca 10 km svänger vi höger in mot bergen. Efter en dryg mil med slakmota börjar så den riktiga klättringen.
Soriabacken är riktigt trevlig med många fina serpentiner och en snittlutning på närmare 8% i fem kilometer upp på nästan 700 meters höjd. Vi trampade på med kontrollerad intensitet hela vägen och väl uppe cyklade vi på några kilometer till för att stanna vid Martas supermarket för att se om hon satt där även denna gång. Check – hon jobbar nog exakt jämt.
Efter ett kort stopp var det utförskörning som gällde. En viss oro infann sig för att frysa ihjäl, då vi båda glömt vindvästarna och solen samtidigt gått i moln. Det gick dock riktigt hyfsat. Det kunde ha gått sämre om vi kört över den katt som hade bestämt sig för att ligga och vila i en kurva och sedan vägrade flytta sig, eller om vi kraschat in i hönan som sprang över vägen, eller möjligen hunden som sprang efter vägen. Vi undvek dock alla hinder och kom helskinnade ned.

Därefter väntade en längre bit med det som varit slakmota på vägen upp. Här tryckte jag på riktigt hyfsat och låg på ca 320 watt under en längre tid. Trevligt med lite fart utför.
Framme vid kusten rullade vi ganska lugnt tillbaka till hotellet. Träningspass två blev på ca 65 km, nästan160 minuter och drygt 1000 höjdmeter.

Totalt för dagen nästan 13 mil, 1920 höjdmeter och drygt 5 timmars cykling.

Känslan i kropp och ben har idag varit något bättre än i går, men helt klart så behöver de sista sviterna av förkylningen bort om det ska kännas riktigt bra. Jag fortsätter arbeta på det.

För övrigt har nu sonen badat ca 6 timmar både i går och idag. Inte underligt då att han är ganska slutkörd så här på kvällskvisten.

I morgon är planen att endast köra ett mycket kort cykelpass för att resten av dagen ägna sig åt familjeaktiviteter.