söndag 17 januari 2016

Gran Canaria - Trött, lite sömn, tysk prioritering och läge att ladda om

Efter två rejäla rundor med Team Norrbotten på totalt 15 timmar, 6000 höjdmeter och ca 350 km var benen sega i går morse.

Tur då att jag inte planerat för ytterligare en mastodontrunda. Denna dag skulle det i stället bli en lite kortare tur som innebar cykling upp via Fataga och sedan höger just före Sant Bartolome och ned till kusten via Santa Lucia. Sedan full fart i medvinden efter kusten.

För dagen hade jag nytt trevligt sällskap. Denna gång av Fredrik Eriksson från Strängnäs.

För dagen var vädret lite sämre än vad jag vant mig vid. Det var dock fortfarande varmt, men solen lyste med sin frånvaro. Samtidigt blåste det rejält. Det innebar förutom en klättring på ca 1000 höjdmeter innan det vände utför, också en fin motvind. Vad gör vi inte för träningen!?

Det gick medelhårt uppför, men visst kändes det att mina ben nu hade trampat 33 timmar på en vecka. Väl på högsta punkten för dagen blev det lite foto innan det bar utför.

Som jag skrivit tidigare så gillar jag verkligen att ta vägen via Santa Lucia ned mot kusten. Det går att ligga på ordentligt på många håll och underlaget är perfekt. Sedan finns det de här korta stigningarna där du orkar trycka hela vägen och bli full med mjölksyra först när det precis bär utför. Du hinner då återhämta dig till nästa korta stigning ca 20-30 sekunder senare. Roligt med vindlande vägar.

Det var bra fart som vanligt både uppför och utför. Vinden var nu så pass mycket i ryggen att min utväxling reducerade maxfarten på flera ställen då jag helt enkelt växlade ur. Uppför fanns det dock inga begränsningar.

Med bra fart nådde vi kusten och nu låg det rejäl medvind i ryggen. Jag pejsade på ca 300 watt och låg där förutom i de korta stigningarna där det blev mer. På vissa håll blev watten ännu lägre då jag redan hade högsta växeln och en bit över 100 i kadens.

Svagt utför och medvind, så Fredrik kunde mest rulla med. Det gjorde att han mot slutet ville ta en förning för att i alla fall bli lite trött.

Bra fart uppför sista korta klättringen innan Playa del Ingles och sedan lugnt.

Efter drygt 70 km, 1300 höjdmeter och ca 160 minuters cykling sa vi tack och hej. Jag rullade en liten bit till innan det fick vara bra för dagen.

Efter cyklingen blev det lite lunch och sedan var det dags för nästa träningspass som innebär sandträning vilket jag brukar göra här på ön, men denna resa inte hunnit med. Det blev 135 minuter med bra intensitet.

När jag kom tillbaka till hotellet kände jag att inte var jag pigg inte. Kroppen var helt klart intresserad av vila. Det blev därmed lite slappa på rummet innan middag.

Efter middagen var jag så pass sliten att jag inte orkade smattra in något inlägg, så det kommer idag istället.

På tal om i dag, så är vi nu där. Idag var det sedan jag bokade resan inplanerad vila, alternativt lite återhämtningsträning. När dagen började var jag inte säker på hur jag skulle göra, men det visade sig att vila var det bästa valet. Först fick jag dock säga till på skarpen och verkligen övertala mig själv att ibland måste vi våga vila.

Det var nog rätt val. Väldigt mycket träning på slutet och lite sömn, då jag somnat sent och stigit upp tidigt i flera dagar i sträck. I dag blev det rast och vila fram till nio, vilket var skönt.

Så förutom en promenad på en dryg timme har jag mest laddat kropp och själ idag. Ätit, sett lite på film, arbetat och legat på sängen och gjort just ingenting.

Som tröjan säger - "Train hard - Get lucky". Jag har tränat hårt, så nu ligger jag och väntar på att ha tur.
Vet inte om bilden blev väldigt suddig, eller om det bara är jag som är trött!?

Nu hoppas jag att det tillsammans med bra sömn i natt ska göra att jag får till bra kvalité på mina tre sista träningsdagar här på ön.

Planen är att i morgon köra relativt lugnt och inte allt för många höjdmeter, för att de två sista dagarna åter trycka på med tid, höjd och sträcka.

Vill du veta hur det går, får du läsa vidare här på bloggen.

Jag hade för övrigt en plan att se på alpint och längdåkning i dag. Det finns nämligen Eurosport här på hotellet. Dock är det den tyska versionen. Det blir då tydligt att vissa sporter som knappt finns hos oss har en helt annan status i Tyskland. Eurosport valde nämligen att visa en direktsändning av rodel som sträckte sig över större delen av dagen istället för att visa längdåkning eller alpint. Sedan blev det lite skidåkning i alla fall, men då skidskytte.

Nu ska jag plocka fram lite cykelkläder, fylla vattenflaskor mm och i övrigt förbereda mig för morgondagens cykling. Sedan middag.