lördag 6 februari 2016

40/20-intervaller utan att haverera

Känslan i kroppen har varit sådär på slutet. Det har nog både berott på en långvarig förkylning, väldigt mycket annat i livet och dessutom blev jag ganska sliten av den stora belastningen under träningslägret på Gran Canaria.

Nu när förkylningen släppt är planen att försöka hålla i mitt träningsupplägg, men hela tiden känna av kroppen så jag landar rätt.

Igår rullade jag lugnt i 90 minuter och idag var det så tänkt att jag åter skulle in på intervallspåret efter onsdagens failtraning.

Tanken var att trampa igång i samband med att vinterstudion visade 50 km från Holmenkollen, men när det var dags kändes kroppen kraftlös och jag ändrade mina planer.

Jag såg till att få i mig lite mer energi och tog det lugnt några timmar. Jag förarbetade också middagen, så allt skulle vara klart när jag var klar med träningen.

När så Katten hade trampat färdigt på trainern körde jag igång.

Jag ville inte utmana ödet allt för mycket och få inkassera misslyckad träning nummer två denna vecka. Utifrån det anpassade jag till viss del träningsupplägget. Det skulle bli samma typ av intervaller, men med något lägre intensitet än planerat och dessutom några färre intervaller.

Planen var att cykla 80 minuter och genomföra tre kortare perioder av intervaller (istället för fyra som var den ursprungliga planen). Med andra ord blev det mest lugn cykling, men det blev jobbigt ändå.

Varje intervall var 40 sekunder lång och sedan extremt lugnt i 20 sekunder. Det upprepade jag sex gånger och sedan trampade jag lugnt i 12 minuter. Därefter ytterligare 6 intervaller, 12 minuter lugnt och avslutningsvis 6 nya intervaller.

Totalt blev det alltså 18 ggr 40 sekunder. Varje intervall startade jag från i stort sett noll fart. Det innebar ett igångdrag i början av intervallen. Ståendes trampade jag upp till ca 650 watt, satte mig ned och körde därefter på 420-440 watt för att inte riskera att spränga mig och få inkassera en misslyckad träning.

Trots kort insats och en total intervalltid på bara 12 minuter blev det faktiskt ganska så jobbigt. Jag är dock nöjd att jag fixade alla 18 intervaller enligt plan och att jag inte var nära att behöva bryta. Dock blev det ändå lite väl jobbigt med tanke på den intensitet jag lade mig på. Men det är klart att igångdragen gör samtidigt att det blir tuffare än att bara rulla på i ett visst wattal. Totalt blev det alltså 12 minuter med ett snitt på 437 watt. Övriga träningen låg på lugn distansintensitet.

Snabbdusch efter avslutad träning. Därefter lite tacos.

Nu ska jag arbeta ett tag med Kattens träningsprogram. Den träning som jag tidigare planerat från oktober/november sträcker sig bara till denna veckas slut. Katten har följt det träningsprogram jag gjort och hon visar stora framsteg. Nu tar vi nästa steg och fastställer ett program för de närmsta 10 veckorna.

2 kommentarer:

  1. Ouch!
    The man is back! Faan Tomas det där var grymt kul att läsa!
    Du är så stark! Det kommer att bli grymt kul att hoja med er i april
    på Mallis men också jobbigt med tanke på din enormt höga nivå...
    Träna på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen du får jobba på när vi är på Mallis. Perfekt för träningen. Skämt åsido - Ska bli riktigt skoj att cyka på Mallis.

      Radera