söndag 3 april 2016

Mallorca - Petra, Sant Salvador och Rosslet fortsätter

Jag vaknade vid 08.30 av att jag hörde att Katten hade kontakt med Melvin på Whats up. När sonen är hemma och har det bra med om vart annat farmor och farfar, mormor och moster håller vi kontakten med sociala medier och den gamla metoden telefon. Vi hörs på morgonen, mitt på dagen och kvällen. Sonen verkar i alla fall ha det bra. I går simtävling och i dag simträning. Sedan har han även varit på fågelskådning. 

Här på Mallis var det dax för frukost på morgonkvisten. Tyvärr blir min förkylning sämre för varje dag. Rosslig och dan. Under cykelrundorna mindre av Cancellara eller liknande och mer av snörvlande Mieto eller Wassberg. 

I morse såg jag nog väldigt dålig ut, då Katten frågade om jag inte skulle vila. Jag har dock bestämt mig för att cykla så länge kroppen inte sätter stopp. Vilopulsen var hyfsat okej och inget halsont. Så det blev cykling. 

När jag höjer intensiteten känner jag att kroppen inte är hundra, men så länge jag ligger kring 65-70% av maxpuls vilket jag nu gör hela dagarna så känns kroppen helt okej.

Vad blev det då för tur i dag? Den största turen var att vädret var bättre. I övrigt tog vi som i går färden norrut. Men istället för att sedan styra vänster ut mot kusten styrde vi idag höger. Vi cyklade den långa och raka vägen med riktigt fin asfalt mot Sineu. Där gick det undan då det hela tiden går svagt utför. Vi snittade drygt 35 km/h under en mil utan någon större insats. 
Vid skylten mot Ruberts svängde vi höger. Då blir det ett antal kilometer med riktigt smal och mysig väg. 
Vi letade oss vidare efter fina vägar och fin natur.
Vi rullade igenom Sant Jordi med målet Petra.
I Petra blev det lunchpaus och för första gången under resan var det riktigt varmt under en paus. Trevligt.
Efter avslutad lunch och inhandlat vatten till flaskorna tog vi sikte mot Felanitx. Det rullade på riktigt fint, med endast några kortare stopp. 
I Felanitx tog vi vänster och siktade på Sant Salvador.Sant Salvador är ett kloster på en topp en bit ifrån Felanitx. Här har det levts klosterliv sedan 1300-talet.
Jag gissar att munkarna mest höll sig på toppen, då det nog var rejält tufft att ta sig upp, och då fanns ju inte några asfalterade vägar. 
Klättringen är inte så lång, ca 5 km. Men den snittar ca 6,5 procent och då är det ganska flackt på flera ställen. Det innebär hyfsat brant på andra.
Jag trampade dock lugnt och kontrollerat uppför och då var det inte särskilt jobbigt. Hade faktiskt inte märkbart högre puls än när jag under dagen legat i front på rundan i övrigt.
Katten tyckte klättringen var tuff och att rundan för dagen var lång. Framför allt med tanke på all cykling de senaste dagarna. Men hon har ett riktigt imponerande pannben och starka ben, så hon imponerade verkligen under dagen. Riktigt bra.
Hur som helst tittade vi på klostret och de fem världsmästartröjorna (cykling), innan vi tog ett fika. Därefter bar det utför och med riktning mot hotellet. Fortfarande var det dock 55 km kvar, så lite cykling var det allt.
Vi cyklade via Porreres vilket innebär trevliga och snabba vägar. Via LlucMajor hittade vi sedan tillbaka till hotellet.
En dusch och sedan direkt middag. Ytterligare en heldag på utflykt alltså. I kilometer blev det ca 135 och just under fem timmar.

Jag hade riktigt roligt i dag och sällskap och väder bidrog förstås. Sedan är cykling på fina vägar alltid en bra sak. 

Nu hoppas jag på att förkylningen ger vika. Framför allt att den inte ytterligare försämras. Då blir det tyvärr Game Over, och det vill vi ju inte veta av.

Nu ska vi titta på lite Reddington innan John Blund hittar oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar