onsdag 4 maj 2016

Jag sparade mer än 70 tusen kronor

Jag har en riktigt fin tempohoj. En Canyon Speedmax. Till den har jag köpt till fina hjul. Jag kan konstatera att cykeln aldrig sätter begränsningen. Går det mindre bra är det han som sitter på som ställt till det.

Min racer Canyon Aeroad från 2013 har varit bra under många år, men jag har allt mer börjat snegla på en ny hoj. Det skulle då vara en Canyon Aeroad av den nya modellen. Lättare, mindre luftmotstånd, 11-delat istället för 10-delat och snabbare helt enkelt. Ja, också ännu snyggare förstås.

Jag hade bestämt mig för att vänta med cykelinköp till nästa säsong, men så började jag tveka. Cykeln jag har är bra, men kanske sätter den en begränsning!?

Det som varit mest problematiskt på de hetsiga och ryckiga loppen i Sverigecupen är att jag blivit för passiv och försiktig. En stor anledning till det har varit att jag inte känt mig trygg med min cykels bromsverkan. Det har blivit tydligt vid flera tillfällen att mina bromsar tar sämre än för de flesta andras. Det beror förstås främst på hjulen, och trots att jag försökt byta bromsklotsar vid flera tillfällen har det inte löst problemet.

I somras på SM blev jag indragen i en krasch som förstörde dagen. Jag är ganska säker på att jag med bättre bromsverkan fått stopp, då inte kraschen skedde precis framför mig. Jag kan också konstatera att bromsverkan på min tempohoj är många gånger bättre än på racern.

När jag åter kände bromsproblemen nere i Barsebäck på senaste LVG-tävlingen tänkte jag att ska jag kunna börja våga mer och ha en chans att hävda mig i toppen måste jag göra något. Förutom att bli modigare måste cykeln fungera bättre.

Väl hemma tänkte jag att det kanske får bli en ny cykel redan nu. När du ändå köper en ny cykel vill du förstås att den ska vara så lätt som det bara går. Jag vill ju känna att det precis som på tempot inte är cykeln som sätter begränsningen. Jag gillar Canyon och tänker fortsätta där. Den lättaste och snabbaste cykeln går loss på drygt 87 tkr. Billigt - not.

Det tog emot lite. 87 tkr kändes lite väl magstarkt. Jag började då titta på några varianter på en likadan Canyonram vilka var lite billigare. De flesta föll dock bort, då leveranstiden var mycket lång. Något alternativ fanns ändå kvar.

Så började jag titta på hjul och kollade med lite olika cyklister hur de såg på vilka hjul jag borde ha. Därefter hade jag kontakt med några hjulfirmor.

Till slut landade jag i att hoppa ny cykel och sätta det på önskelistan för 2017. Men nya hjul fick det bli. De hjul jag blev tipsade om låg från ca 25-50 tkr för ett par. Inte är det helt gratis med cykelhjul inte.

Jag sökte efter hjul som var lätta, styva, hyfsat aero och med bra bromsverkan. Slutligen landade jag på ett par hjul för ca 15 tkr, utan däck etc. Nu hoppas jag att de visar sig vara tillräckligt bra för att leva upp till mina krav och att de inte är "för billiga".

Jag kan konstatera att cykeln i alla fall kommer att bli ca 500 gram lättare och när skillnaden är i hjulen bör känslan vara att det skiljer mer. Jag hoppas att min känsla kommer att bli att cykeln känns tillräckligt konkurrenskraftig.

Idag fick jag besked om att hjulen var på väg hem till mig. Det känns spännande att se utfallet. Det är lite som att köpa grisen i säcken, men jag är hoppfull. Sedan sparade jag ju mer än 70 tkr, inte illa.

Kanske ska köpa lite fler hjul så jag kan spara lite mer...

Vilka hjul det blev, ja det får du veta när de anländer.

4 kommentarer:

  1. 25-50 tkr då gissar jag på Zip! :-)
    Det finns ännu dyrare hjul dock Lightweight!
    Prisnivån 50-80 tkr!
    Spännande det här...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förslagen var kring 25-50, men jag nöjde mig med ca 15. Så inga zipp. Det får jag nöja mig med att ha på tempohojen. Hoppas det blir bra ändå.

      Radera
  2. 500 gram lättare än GOVEST hjulen? Väger inte de just över 1500 gr? Vad finns det för hjul kring 1000 gr för 15 tkr? Är det tub? Brukar ju vara något lättare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de väger ca 1550. Var nog en liten överdrift i ivern. En bit över 400 gram är skillnaden.

      Radera