torsdag 20 december 2018

4x4 minutersintervaller är det enda du ska träna!


Alla vet vi att 4x4 minutersintervaller är det allra bästa. 

Den enda träning vi egentligen behöver. All annan träning är fel. Detta är bevisat av kliniska studier och går inte att ifrågasätta.

Så med andra ord – träna fyror i stort sett alla pass du tränar.

Det finns en sanning och en väg att göra saker och ting och då vet vi att vi blir ”bäst”.

Ja, det finns helt klart de som skriver under på det jag just skrev. Andra håller av olika skäl inte alls med. Många vet inte vad vi ska tro.

Vissa av er som inte håller med vet vad som är mest framgångsrikt och det är då inte fyror.
Själv tänker jag att det inte finns någon sanning och ingen enkel väg. Att kategoriskt hävda att man vet exakt vad som är bäst, tror jag många gånger är farligt och kanske visar att man inte är så insatt. 

Rent generellt brukar det vara så att ju mer vi lär oss kring något ju svårare blir saker och ting och det finns sällan ett ”facit”.

Hur gör vi då för att undersöka en teori? Jo, vi testar. Sagt och gjort för några veckor inledde jag ett test med målet att svara på – Hur effektiva är fyraminutersintervaller om du kör de enligt det ”norska” upplägget.

De närmsta dagarna lär du få en hel del svar som baseras på mina tester – Här följer några exempel på svar du kommer få:

  • Hur ska 4 minutersintervaller läggas upp när du kör på det ”norska upplägget” som enligt många är det mest effektiva?

o   Hur ser en intervallträning ut i sin helhet där 16 minuter är Vo2maxintervaller uppdelade på fyra intervaller?
o   Hur hårda ska intervallerna vara?
o   Vad är rätt puls och hur stor del av intervalltiden ska pulsen ligga ”rätt”?
o   Hur lång ska vilan vara och hur läggs den upp?
o   Hur ofta ska intervallerna köras?
  • Kan det verkligen stämma att din kapacitet ökar med hela 0,5% per träningspass? Dvs kan du öka din effekt utan att uppleva en ökad ansträngning och samma puls som passet innan med lägre effekt?
  • Hur reagerar kroppen av att i stort sett bara köra kortare träningspass där 4x4 minuter är fokus?
  • Går det att köra effektiva VO2-maxintervaller i stort sett varje dag? Om ja, under hur många dagar/veckor/månader?
  • Hur vet du om det är dags för att ta en vilodag?
  • Är dessa intervaller de mest effektiva för att öka Vo2Max?
  • Så här gjorde jag mitt test - och hur har då min kapacitet påverkats av denna träning?
För övrigt har jag och sonen i kväll bakat pepparkakor. Blev lite personliga kreationer. Ja, sedan också då två hjärtan vi varje år bakade och satte upp i fönstret när Tova levde och som Melvin vill att vi även nu fortsätter med år efter år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar