söndag 20 april 2014

Långrunda med lite skarvningar

Häromdagen fick jag mina reservdelar till mina ordinarie cykel. Jag satte ihop allt och var i går ute själv på en kort runda för att kolla att allt fungerade, vilket det gjorde.
Snabb och bra cykel tittar ut mot älven.
Idag blev vi fyra hugade cyklister från Vännäs CK som gav oss ut på en längre runda. Det var Lundin, Helmersson, Niklas Nyman och jag. 

De senaste dagarna har väderprognoserna visat på att det skulle bli upp emot 14 grader, men när verkligheten dök upp var det markant kallare och mer vind än vad som sagts. Det var inte jättekallt, men det saknades en hel del värme och den sol som lovats. Det blev helt enkelt till att ta på oss lite extra.

Vi startade i Vännäs och cyklade mot Nordmaling. Det gick ganska så lugnt och samtidigt var det motvind för den som drog vilket höll nere intensiteten för de i kön. Efter fem mil var vi framme och då blev vi faktiskt fem cyklister då bror precis som planerat anslöt från stugan de har där.
Inte var det så varmt, men himlen var vacker

Från Nordmaling till Bjurholm var det ytterligare nästan fem mil och nu var vinden bättre, även om den inte var helt optimal, då det var sida med. Det gjorde i alla fall att intensiteten ökade och det blev lite jobbigare att ligga med.
Bror såg snabb ut som vanligt. Har snabb ska han inte bli när den nya cykeln dyker upp!?

För att få ut lite mer av träningen ökade vi intensiteten vid ett antal tillfällen och det kändes helt ok. I Agnäs utmanade jag de andra i backen. När vi var nästan uppe tänkte jag att utmaningen var över, men då skarvade bror. Jag tänkte att han kör bara sista biten, men när han nådde slättan fortsatte han att trycka på. Jag tog det lugnt länge och låg nog femtio meter efter innan jag insåg att det var dags att växla upp. Det blev maxfart för att ta ikapp luckan. Jag kom allt närmare men bror gjorde det svårt för mig med bra tryck. När jag kanske var 25 meter efter ansåg han att utmaningen var över och slog av. Vi väntade in de andra och cyklade vidare.
Fem snabba cyklar som inte fick följa med in på pizzerian. Det syns inte så bra men Lundins
cykel (andra från vänster) hade dagen till ära begåvats med nya snabba och snygga hjul.

Väl i Bjurholm blev det lunch på pizzerian. Det var trevligt, maten var god och portionerna väldigt stora. Jag åt en Mexikansk rulle - ett bra val.
Lite lunch är aldrig fel när man är ute på långrunda

Efter lunchpausen cyklade vi i medelhård intensitet i ca 15 km. Efter en uppförsbacke där jag låg tvåa bestämde jag mig för ett ryck i den uförslöpa som följde.

Jag tryckte på rejält i ett antal minuter innan jag slog av, då skarvade bror och tryckte på. Jag var inte beredd, då jag trodde hårdkörningen var över, vilket innebar att jag tappade några meter. Jag täppte dock luckan utan större problem och låg och "vilade" bakom innan jag skarvade igen. Bror lyckades täppa luckan och efter en bit slog vi av och väntade in hela gruppen.
En kort paus innan vi är på det igen.

Därefter rullade vi de sista fem kilometerna tillsammans.

Överlag blev det en trevlig och bra runda och alla gjorde ett bra jobb. Niklas som är en riktigt vass MTB-cyklist, men ny på landsväg var stark, och det gick bättre än vad det brukar göra när man byter disciplin. Det kommer att bli en bra sommar för honom.

Det blev totalt ca 125 km och 770 höjdmeter.

För övrigt blir axeln allt bättre, även om den fortfarande är ganska orörlig och smärtar exempelvis då man sätter tryck mot den. Men det som är positivt - det fungerar bra att cykla.

Om allt går som det ska rullar vi vidare i morgon. Då med nytt sällskap.

5 kommentarer:

  1. Blev en bra runda.

    Cyklingen verkar i varje fall påverkas av axel. Du var ju som vanligt grymt stark.

    Vad blir det för hemligt sällskap i morgon?

    SvaraRadera
  2. Inte påverkas ska det stå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev bra.

      Det kändes faktiskt helt okej i axeln vid cyklingen. Tack för det.

      Det blir en första tur för året med Katten.

      Radera
    2. Trevligt.

      Cykeln ser förövrigt sjukt snabb och snygg ut,(du skulle dock tagit bort sadelväskan på fotot, då hade den sett ännu snabbare ut ;-))

      Radera
    3. Sant, men man får ju inte överdriva och skrämma omgivningen....

      Radera