lördag 26 april 2014

Träning utan puls

Via Vännäs CK:s facebooksida hade vi idag kommit överens om att ta en tur till Umeå och tillbaka. Avfärd planerades till 09.30 i morse.

I går kväll ringde bror och undrade om inte vi skulle rulla några mil innan den gemensamma avgången. Självklart hängde jag på. Det innebar att jag anlände till bror vid 08.50. När vi cyklat ca en mil hade jag inte längre någon puls. Jag cyklade vidare och hoppades att pulsen skulle komma tillbaka - men utan att lyckas.

Det gjorde att vi cyklade hem till mig och jag bytte ut mitt pulsband - men fortfarande ingen framgång. Det var bara att inse att det skulle bli en hel runda utan puls. 
Klas verkar trivas med tillvaron, kanske beroende på nya snabba hjul?
Mankemanget med min pulsklocka mm innebar att vi blev några minuter sena till vår gemensamma träffpunkt. Vi hade då cyklat ca 20 km och nu väntade mellan 35-40 km innan det var dags för lite fika. Vi var 6 cyklister som rullade via Överboda till ett av Umeås äldsta caféer - Mecka.
Lundin försöker insupas i bilden och övriga hänger på.

Helmersson och Fredrik körde the red style

Vi hade medvind större delen av sträckan och dessutom höll vi upp tempot, så det kändes som vi knappt börjat så var det fika. Efter en trevlig stund åkte två av cyklisterna som bor i Umeå och mött upp i Vännäs hem. Dessutom skulle en av Vännäsborna på baluns. Kvar blev jag, bror och Helmersson för den gemensamma hemresan.
Bror stark och fokuserad som vanligt. Observera också de nya snabba zipp-hjulen.
Vi tog nu en lite längre väg till Vännäs via Röbäck, Hössjö och Hjoggsjö. Tanken var att vi skulle bränna ur kropparna, så det blev hårdkörning stora delar av sträckan. Trots att vi hade mot- och kantvind under en stor del av sträckan och mer uppför än utför snittade vi ca 36 km/h sista 37 km. Dessutom körde vi några ryck för att ytterligare förhöja stämningen. 

Min puls var nog rejält hög vid mina förningar då jag körde ganska så hårt. Men jag hade som sagt ingen puls - så jag vet inte det. Bror som både hade puls- och effektmätare uppgav att hans snittwatt på hemvägen hamnade på 275. Jag bedömer därför att jag minst hamnade på detta och det borde vara ganska hyfsat då dessförinnan redan kört drygt 60 km.
Dagens runda blev drygt 100 km inkluderat de 20 km som jag körde med bror.

Det var riktigt roligt i dag och jag kände mig stark. Att då dessutom ha trevligt sällskap och fint väder - ja då kan det inte bli bättre. 

Väl hemma har jag nu tvättat mina två pulsband och jag hoppas verkligen att det är lösningen på pulsproblemet, då jag redan bytt ut batterierna. Vi får se om det blir framgång eller ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar