lördag 2 juli 2016

Gottnettempot - Brinnande ben, bra och dåligt resultat och Tovas dödsdag

Jag vaknade vid niotiden och sedan var det frukost i förtältet. Solen sken och det var riktigt varmt.

Idag var det dags för deltävling 5 i tempocupen. Start 14.13.

I takt med att jag förberedde mig för dagens övningar började molnen dra in, och när jag skulle cykla från campingen till ombyte och tävlingssekretariatet hällde regnet ned.

Efter totalt 15 km i regnet var jag allt annat än torr. Benen kändes inte heller som jag önskade utan som jag befarade utifrån gårdagens förberedelserunda.

Jag gick in och bytte om till tävlingskläder och utifrån regnet blev jag kvar inne allt för länge, vilket gjorde att min uppvärmning inför loppet blev dålig. Jag brukar också ta en gel innan start, vilket jag glömde idag.

Sonen och Katten var med idag, vilket var riktigt skoj. Sonen tyckte jag skulle vinna. Inga höga krav där inte.

Just innan start slutade det regna. Skönt!

Så var jag iväg i stor medvind. Det kändes okej i början. Svängde vänster och får plötsligt en bil framför mig. Försöker få den att köra på, men får till slut köra om. Ingen bra start och ca 5 förlorade sekunder.

Banan är mycket kuperad. Upp och ned hela tiden. Jag känner också ganska snart att kroppen inte är med mig idag. Wattalet sjunker som en sten och mjölksyran stiger som en ballong. Även pulsen stegrar.

Jag försöker kämpa, men det är segt. Efter 5-6 km börjar det kännas som det brukar sista kilometrarna på ett lopp.

Vid vändningen kan jag konstatera att det inte går bra. De som startar bakom och är mina största konkurrenter möter jag för tidigt. De har tagit in på mig.

Så börjar jag få korn på några cyklister framför och lite kraft återkommer. Jag hinner rulla om tre stycken innan jag närmar mig den långa och branta målbacken. Tidigare hade jag en plan om lilla fram, men då mina växlar tjorvat sedan cykeln föll häromdagen vågar jag inte byta från stora klingan.

Benen är för trötta för den låga kadensen det blir på stora klingan. Väl uppe är det ca 800 meter kvar och det känns som jag står stilla. Jag får inte till något utom mjölksyra. Så skär jag mållinjen, och smärtan är över.

Jag vet att loppet inte var så bra som jag brukar prestera och mina wattal säger samma sak. Sämsta insatsen för året.

Jag gissar på en femteplats. 

När resultaten börjar komma in inser jag att det blir en tredjeplats. Visst jag blir slagen av Torbjörn Jansson som jag slagit tidigare i år och många är mycket närmare än andra lopp. Men en tredje plats med kokta ben från start får sägas vara bra.

När resultatlistan kommer visar det sig att det skiljer 3.7 sek till segern. Men i dag kunde jag inte göra mer helt enkelt. Samtidigt var det tight även bakåt. Drygt 4 sek före fyran och ca 10 sek före femman.

Hur ska jag då bedöma detta? Helt klart lite dubbelt. Känslan var dålig och mina wattal var sämre än vanligt. Hade jag presterat som tidigare tävlingar hade jag nog vunnit. Frågan är när en så bra chans återkommer?

Samtidigt hade jag inte toppat för denna helg, utan har siktet på SM. Därför var det inte så underligt att benen inte skulle vara så pigga. Men ni vet hur det är. På start vill man alltid vara sitt bästa jag.

Jag kan ju också se att en tredjeplats med nästan alla de bästa på plats när jag inte når upp till min maximala prestation är mycket bra.

Med denna tävling har jag nu en resultatrad på 2, 4, 4, 2, 3. "Bara" segern som saknas.

Melvin ville stanna på prisutdelningen för att se pappa få pris. Vi väntade i två timmar, och sedan kom antiklimax. Det hade blivit något fel, så prisutdelningen blir i morgon.

Nu var klockan vid fem och vi skulle till Mo kyrka. Katten och Melvin tog bilen och jag cyklade då cykeln inte rymdes i bilen. Nu spöregnade det igen.

Väl framme gick vi till minneslunden för att minnas Tova. För två år sedan idag dog vår lilla Tovlov.

Minneslunden var mycket fin, trots regnet. Efter en stund lämnade vi platsen och jag cyklade tillbaka till campingen.

Efter ytterligare 45 min i spöregn var det skönt med en varm dusch.

Efter dusch blev det middag och en film vi såg tillsammans.

Nu har jag förberett för morgondagens linjelopp. Jag ska upp före klockan sex och vill inte väcka de andra, så allt är framplockat etc.

Jag kan konstatera att jag inte har någon vidare form i helgen och den extrema mjölksyra jag drog på mig idag lär inte heller hjälpa. Jag har därför inga förväntningar på några framskjutna placeringar i morgon. Så trots ny cykel lär det inte ske några mirakler. Jag får istället ta de i de linjelopp som kommer framöver.

Men självklart ska jag kämpa det som går och ta det jag får. Om inte annat lär jag ha fördel av det för kommande tävlingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar