måndag 16 januari 2017

Gran Canaria nästa

Precis som tidigare år är det dags för en januariresa till Gran Canaria.

En sådan resa fyller många syften. Träningsmässigt är mina träningsläger utomlands av avgörande betydelse för min utveckling som cyklist. Jo, många kan lösa mängdträningen utomhus även på vintern. För mig fungerar det dock inte bra. Jag har alldeles för dåliga luftrör för att träna när det är kallt. Det brukar leda till träningsuppehåll när jag provar att kontinuerligt köra utomhus. Sedan tycker jag att det många gånger också är svårt att få till kvalité då vägarna är ojämna och det alltid finns en oro för att åka i backen.

Sedan har vi det faktum att väldigt mycket träning under mina utlandsresor kan ge ett annat fokus på min träning de andra veckorna i Sverige. Det tror jag både utvecklar mig mer och det blir också lättare att fixa livspusslet då det innebär färre träningstimmar på hemmaplan än vad det blivit om jag inte haft mina träningsläger.

Jag har också insett att träningsläger utomlands där fokus är på cykling gör att jag mår bättre övrig tid och orkar mer. De många timmarna i sadeln leder också fram till väldigt många tankar och reflektioner kring livet som gör att mycket klarnar och många utmaningar hittar sina lösningar.

Att det sedan är fantastiskt roligt och stimulerande att få upptäcka nya miljöer, människor och att få möjlighet till all propagandacykling är ju inte heller direkt ett minus.

Att förlägga cykelresorna med jämna mellanrum under försäsongen gör det också lättare att hålla uppe motivationen när jag nöter trainer.

Sammantaget vill jag utvecklas så långt det går som cyklist och jag har höga mål i min träning och på tävling. Då är detta upplägg enligt mig avgörande.

Att jag får arbeta extra hårt innan och efter resorna och dessutom jobbar några timmar varje kväll under mina resor, är något jag tar för att få denna möjlighet.

Att Katten är så förstående är jag extra glad för och det är en förutsättning för att jag ska kunna genomföra detta. Det är också roligt att Katten får ett allt större intresse för cykling och hon utvecklas och har utvecklats som cyklist..

Förutom mina cykelresor och några få resor med arbetet är jag inte på mycket annat och ägnar denna tid med familjen. För hur det är, så är ju alltid familjen viktigast.

De senaste åren har jag åkt på två resor per år under våren och total 28-31 dagar. I år blir det en klar minskning av antalet dagar på cykelresa, nämligen 20 dagar. Däremot blir det tre resor i vår, då det inte gick att lösa att åka bara två gånger, men ändå få ihop tid och sällskap med cykelklubben och med Katten.

Det blir alltså så att jag nu på onsdag åker en vecka själv och cyklar. Som det ser ut blir det ett antal dagar som jag cyklar med andra på plats. I början av mars åker jag och cyklar med Katten och i början av april med Vännäs CK. Resa ett går till Gran Canaria medan resa två och tre tillbringas på Mallorca.

Jag räknar med dagliga rapporter från ön. Häng gärna med.

Ikväll har jag hållit i utprovning av cykelkläder till Vännäs CK och packat inför resan. Jag hoppas kunna rulla lite lugnt innan jag somnar. Sedan vilar jag i morgon och avresa till Gran Canaria vid 06.00 på onsdag.

2 kommentarer:

  1. Trevlig resa Tomas! Hoppas du får ett bra träningsläger.
    Lite avis blir jag allt 20 dagars solcykling!!!
    Men är det någon som förtjänat det så är det du.
    Till sist, träna på!
    //Mazze

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mazze😊. Nu avfärd och jag hoppas på en bra vecka.

      Radera