tisdag 31 januari 2017

Hård tjuga två dagar i rad, eller 1 och 2 minutare?!

Två dagar av 30 klarade på min stora utmaning. Två dagar i rad jag bara ätit nyttigt och det har faktiskt gått riktigt hyfsat. Men jag har ju inte vunnit något av att klara 2 av 30 dagar.

Efter mycket tid, men inte så hög intensitet i helgen har träningen haft ett annat upplägg nu under måndag och tisdag.

I går hade jag väldigt lite tid så det blev bara 45 minuter. Uppvärmning i 15 minuter och sedan lite hårdare i 20 minuter.

1 minut med hårdare cykling och sedan en minut med lugnare cykling, men inte lugnt. Den hårdare minuten kring 410 watt och den lugnare minuten på 290-300 watt. Så körde jag på och det kändes ganska så kontrollerat under större delen av tjugan. Visst var det lite jobbigt, men pulsen gick inte upp i pulszon fem och det kändes som det fanns kraft på alla minuter med lite hårdare tryck. När det gått 18 minuter var det dags för den 11 ettan över 400 watt. Men istället avslutade jag med en tvåa de sista minuterna till vilan och sista minuten visade 450 watt. De sista två minuterna blev riktigt tuffa, men jag skar mållinjen med målet nått för dagen.

Denna intervall med ettor över och under tröskel landade på en snittwatt på 357 och en normaliserad effekt på 368. Med tanke på att det kändes bra och jag var i pulszon fem bara i sista tvåan så gav det goda besked.

Idag var planen att fortsätta med lite hårdkörning. Jag var dock spänd på hur det skulle gå efter en dag på arbetet med mindre mat än vanligt och sedan träning innan middagen. Jag blev dock positivt överraskad. Även i dag gick det fint.

I och med att det fanns en hel del sparat tänkte jag utmana mig ännu mer i dag. Först 30 minuters cykling på 230 watt med några högkadensminuter och några minuter på höga watt.

Sedan var det dags för dagens hårda 20 minuter. Men idag blev det en tuffare twist. Planen var 2 minuter på ca 420 watt och därefter ca 250 watt i en minut. Därefter upprepas detta tills 20 minuter har gått. Det innebär då 14 minuter på ca 420 watt och däremellan 7 minuter som går lugnare.

Idag blev det extremt mycket tuffare. Jag vet inte om det mest berodde på mindre energi i kroppen, eller att detta är ett mycket tuffare upplägg. I alla fall för mig som är bättre på jämnare wattal och har en snabb återhämtning.

Det var jobbigt redan vid första tvåan. Upplägget var att jag växlade till högsta växeln. Ställde mig upp och började på en kadens på ca 60. Jag drog upp tempot, satte mig ned och sedan växlade jag ned. Det innebar en start på 550 watt och sedan lägre och lägre de första 15 sekunderna. Sedan var målet att hålla mer än 400 watt de 105 sekunderna som var kvar.

Jag fixade detta upplägg alla tvåor, men det blev till slut väldigt tufft. Till slut behövde återhämtningen bli bättre så jag släppte av de lugnare minuterna från drygt 250 watt ned till 220 watt.

Men mot slutet var det riktigt kämpigt. Det var inte så att det var nära en fail, men det brände bra i låren och pulsen var ända uppe på 94% sista tvåan.

Jag är dock nöjd med att få ihop 14 minuter där varje minut låg mellan 418 och 424 watt, och att det uppnåddes trots att 7 vilominuterna ändå låg på 220-260 watt.

Snittwatt på 363 och den normaliserade effekten på 378 watt. Pulsen var rejält mycket högre än dagen innan och sista 10 minuterna snittade jag 90%, trots att pulsen sjönk hyfsat på de lugnare minuterna.

Intressant att den normaliserade effekten bara var 10 watt högre idag, men det kändes extremt mycket jobbigare och pulsen var väldigt mycket högre.

Det var också intressant att värmen i mitt cykelgarage höjdes med 1,5 grad under mina tjugo hårdag minuter. Därefter stabiliserades värmen i rummet och mot slutet då det gick lugnare sjönk åter värmen.

Efter den avslutade tjugan rullade jag på 25 minuter innan jag körde en lugnare variant av en lågkadensfyra ståendes. Därefter 40 minuter till i jämn distansintensitet.

När klockan visade att jag trampat exakt två timmar var det klart för dagen.

Nu är det åter arbete som gäller och för dagen står budget 2018 på agendan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar