torsdag 9 mars 2017

Tillbaks i garaget - Fyror på 416 watt satte sina spår

OEfter sex dagar på Mallorca med min älsklingskatt åkte vi hem igår. På bara 10 timmar förflyttades vi från plus 22 grader till många minusgrader.

Vi har haft en mycket bra resa, men jag har verkligen saknat älsklingspojken. När vi kom hem i går kväll blev det därför många kramar och mycket mys i många timmar.

Idag har det stått arbete på programmet och sedan familjetid.

Sent på kvällen var det dags för lite cykling. Nu gick jag inte ut i värmen och virvlade ut i Mallorcas fina natur, utan öppnade dörren steg in i garaget som är vår cykelrum och rullade igång.

Tanken ikväll var att om benen kändes bra köra riktigt hårda fyror. Skulle jag känna mig sliten skulle det bli lite lugnt rullande.

Jag märkte snabbt att benen kändes bra och därför satte jag nu planen i verket.

Jag skulle alltså köra riktigt hårda fyror. Ni som följer mig vet att jag brukar spara lite på mina fyror och i stället köra intervaller fler dagar under veckan. Idag var det alltså ett undantag.

När jag startade visste jag alltså inte riktigt vilken effekt jag skulle klara på 4 ggr 4 minuter. Jag hade också planerat att köra på känsla och inte stirra på effektmätaren hela intervallen.

När jag rullade igång visade alltså displayen tid, men varken puls eller effekt. När jag rullat en stund tittade jag dock så jag låg hyfsat rätt. Vad var då hyfsat rätt? Jo, jag hoppades klara 400 watt på mina fyror.

Jag rullade på och visst var den första fyran jobbig, men inte så jobbig som jag trott och befarat. Den slutade på 402 watt.

Jag tänkte att kanske skulle jag våga trycka på lite mer på nästa intervall. Så rullade det igång igen och nu tryckte jag lite mer. Fortfarande gick jag på känsla och tittade inte på effekt under intervallen. Nu blev det bra mycket jobbigare, och den andra intervallen blev väldigt tuff. När jag nådde målet för intervall två och den visade ett snitt på 420 watt fick jag förklaringen på varför det kändes klart tuffare denna andra fyra.

På vilan blev det ca 160 watt och sedan var det dags för intervall tre. Jag rullade på och efter den första minuten började det brinna i benen. Jag ändrade display och såg att effekten var lite väl hög. Jag växlade ner en växel och sänkte effekten lite. Nu började det kännas mer hanterbart även om det hela tiden blev lite jobbigare. Så var det bara en minut kvar och med pannbenet nådde jag mållinjen även denna gång. 95% av maxpuls i slutet av intervallen och snittet på 419 watt.

Nu bara en intervall kvar. Undrade om benen skulle hinna bli tillräckligt pigga innan det var dags igen. Så rullade jag igång för sista gången i kväll.

Efter en minut var jag tvungen att växla ned för att inte bränna benen helt. Kollade tvärt och såg att effekten började sjunka lite väl mycket. Pulsen gick dock upp. Med en minut kvar växlade jag åter upp och försökte trycka lite mer, vilket också gick. Helt klart positivt. Den sista minuten av den sista fyran landade på 440 watt och det innebar att sista fyran fick ett snitt på 423 watt.
Trött gubbe efter den sista fyran

När jag var i mål, var jag också rejält sliten och kort mådde jag faktiskt lite dåligt. Det som var positivt var dock att på bara några minuter kändes det mycket bättre. Jag avslutade med 30 minuters cykling på distansintensitet.

Jag kan konstatera att jag aldrig tidigare haft så hög effekt på mina fyror. Nu kanske det inte säger så mycket då det är mycket länge sedan jag verkligen körde på, men ändå.

Det blev alltså 402 watt på den första fyran. Sedan ökade jag då jag kände att jag hade för mycket sparat. De tre sista fyrorna hamnade på ungefär samma effekt trots att jag inte tittade på klockan under intervallerna. Med andra ord har jag bra feeling för hur hårt jag kör. De sista tre hamnade alltså på 420, 419 respektive 423 watt. Det blev då ett snitt på 416 watt för de 16 minuter jag körde hårt.

Snittpulsen 84%, 87%, 88% och 88%. De tre sista intervallerna låg jag kring 95% vid slutet av intervallerna.

Helt klart nöjd med kvällens cykling och jag hade mer kräm i benen än vad jag trodde. Nu hoppas jag detta är början på en månad med bra träning i garaget.
Avslutar med kakan/tårtan som sonen bakat och som jag fick när jag kom hem igår!




4 kommentarer:

  1. Ayi ayi caramba! Det där var respekt Tomas! Shiit vilka snittwatt du drar 416 watt! Enormt starkt! Du blir inte lätt att tas med på SM!!! :-)
    Ber att få gratulera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tacka Mazze! Ja, det blev lite bättre än vad jag trodde vilket var mycket positivt. Jag hoppas du har rätt om sommarens tävlingar....

      Radera
  2. 500 watt på fyrorna innan sommaren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det hade förstås varit skoj. Tyvärr dock inte särskilt realistiskt.

      Radera