söndag 11 juni 2017

150 km i ensamhet och med oväntade besök. Nya glasögon från Uvex

Distanspass nummer två för denna helg stod på programmet. Jag hade hoppats att jag skulle få sällskap från andra cyklister från Vännäs CK, men ingen nappade. Vissa var upptagna av Vätternförberedelser, andra var sjuka, några var inte hemma och troligen var det nog så att några inte hade någon lust.

Inte mycket att göra åt det. Bara att rulla iväg själv.

Det blev också för mig en tidig start då träningen startade redan 08.40. Nu var ju planen att få till mycket träningstid i dag, och jag ville samtidigt hinna vara med familjen. Samtidigt visste jag att sonen och Katten skulle till Umeå för lite shopping, så det var inte jättebråttom tillbaka.

Som jag tidigare nämnt har jag ett samarbete med Uvex och Sportbutikonline.se. Hjälmen som finns på bilden har jag provat ett bra tag nu och den är mycket bra. Jag kommer att återkomma med detaljer. Uvex glasögon har jag inte hunnit prova mer än någon gång. Det som är speciellt med deras linser är att de blixtsnabbt ändrar sig utifrån ljusförhållande. De kanske inte är något för de allra ljusaste dagarna, men då vädret växlar (och/eller bara ljusförhållandena) känns de mycket bra och användbara. Intressant också att de är helt genomskinliga inne, och som ni ser på bilderna ganska så blå redan vid visst ljus.

Åter till cyklingen.

Jag hade inte bestämt vart jag skulle cykla, bara att det skulle bli minst 4 timmar på cykeln. Inledningsvis blev det en tur till Umeå. Lite motvind hela vägen. Men jag tog det ganska lugnt och kroppen kändes bra.

När jag rullade igenom Umeå efter ca 35 km cykling såg jag en cyklist vid gamla bron. Tänkte inte mer på det, men så hör jag ett rop. Det visade sig vara Peter Eriksson som stod där. Jag hade inte känt igen honom då han för dagen hade Sävar CK:s dress och jag är van vid att det brukar vara Gimonäs CK.

Vi snackade en stund och han berättade att de skulle ut på en runda. Två cyklister till dök upp som jag inte träffat tidigare. Jag bestämde mig för att hänga på.

Vi tog sikte mot Hössjöbacken där Peter sagt att det skulle köras på. De dryga 20 km fram till backen gick ganska lugnt.

Själv hade jag inga behov av att trycka på idag, utan i träningsdagboken stod distansintensitet.

Att bara trycka i en backe, kunde jag dock tycka var okej, så jag och Peter körde jämsides uppför backen med de andra bakom.

Det började ganska så lugnt och sedan ökade vi intensiteten progressivt. Om vi delar in backen i 4 delar med ca 2 minuter i varje såg snitteffekten ut så här: 310, 346, 367 och 403. Det gick med andra ord på bra sista 4 minuterna av klättringen.

Vi väntade in alla på toppen av den 3,6 km långa klättringen och rullade sedan vidare. Så var vi helt plötsligt i Vännäs igen. Jag ville ha lite fler mil i benen så jag valde att följa med de övriga på vägen mot Umeå. Det innebar att det blev kaffepaus på Statoil i Vännäsby.

Där dyker helt plötsligt fler kända ansikten upp och efter kaffet blir vi så 7 cyklister som tar sikte på Umeå.

Precis som hela rundan är det lika mycket snack som cykling, men då mitt mål för dagen var långt och lugnt var det perfekt.

Framme i Umeå stannar vi innan alla åker åt sitt håll.

Jag har nu 35 km cykling kvar och när jag väl är hemma igen har jag cyklat exakt 150 km, varav ca 70 km själv och 80 km med sällskap. Riktigt skoj att få några att cykla med. Särskilt då jag skulle hålla på så länge med distansintensitet var det ett stort plus.

Planen inför helgen var att få ihop bra med träningstid, och så blev det. 9 timmar och 286 km på två dagar.

Väl hemma blev det lite proteinpannkakor. Efter en stund kom Katten och Melvin hem från sin shopping som varit väldigt lyckad för de båda.