fredag 16 juni 2017

MAF i finväder är bättre än Vätternrundan?!

Kanonväder en dag till! Inte illa. Har varit tunt med värme så det gäller att suga åt sig de dagar det erbjuds.

Precis som igår blev det arbete och direkt hem för en kortare cykelrunda innan middagen.

Om gårdagen var full av intervaller körde jag MAF idag. Dvs det blev ungefär 60 km på 100 minuter med MAF-puls (140).

För er som inte har koll på det så räknar du 180 i puls minus din ålder. Har du varit skadad eller inte är så tränad drar du av ytterligare fem slag. Är du vältränad och haft flyt i träningen lägger du till fem slag. Är du medeltränad och träningen rullat på lägger du inte till eller tar bort något.

För min del alltså 180 - 45 + 5 = 140 slag.

Allt handlar om att förbättra den maximala aeroba kapaciteten.

För dagen genomfördes detta på Brännlandsrundan som har en del höjdmeter, men är inte väldigt kuperat. Ungefär 300 watt i en dryg timme och högt i pulszon 3 gav en snittfart på nästan 37 km/h. Innan och efter denna runda som är ca 40 km lång var det lite lugnare.

Kroppen kändes bra idag också.

Nu är det snart dags att släppa på träningen vilket innebär mindre träning men med bra kvalité. Så får vi se om formen finns det om två veckor då det är tempoloppet i SM. Dagen efter är det linjelopp.

I morgon är det Vätternrundan. Jag har rullat den fyra gånger, men har sedan några år bestämt mig för att ägna den tid jag har till förfogande till tävlingar av olika slag och då ryms inte VR. Det som möjligen skulle få mig att ändra mig är om jag skulle cykla i en grupp som har som mål att cykla under 7 timmar. Det skulle vara en stor utmaning och det skulle kanske motivera till en ny start.
Sist jag cyklade var jag kapten för denna grupp från Umeå med omnejd som cyklade kring 07.45. Var roligt att lyckas coacha in så många cyklister under 8 timmar vilket var målet för dagen.

Till alla som nu startar i morgon - Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar