lördag 21 oktober 2017

Mallorca dag 5 - Shopping, bergscykling, njutning på västkusten och lite boule


Ytterligare en dag här på ön och ytterligare en dag med fint väder. I morgon väntar det dock troligen en del regn.

Idag hade Katten och Johanna planerat att ta en tur till det stora köpcentret. Jag och Melle bestämde oss för att hänga på. Lille Assar var också med, medan övriga var kvar på hotellet.

Det tog ca 45 minuter att gå till köpcentret där det sedan blev shoppingkalas. Delvis för Katten, men framför allt för sonen. Ja, även Johanna handlade en hel del. Själv hade jag inte varit tillräckligt snäll och fick ingenting.

Det finns boulebanor på hotellet och far har sökt en "lille" runt i byn, dock utan framgång. Nu hittade vi en sådan som han fick när vi kom tillbaka.

Efter besöket på köpcentret skulle jag idag ut på en egen cykeltur.

I går var det nästan slut batteri i pulsbandet, så jag bytte just innan jag skulle iväg. När jag skulle starta hade jag ingen puls! Jag kände på handleden och halsen, men det fanns puls. Dock inte i klockan, och den har ju alltid rätt.

Ett till batteribyte och sedan gjorde jag pulsbandet extra blött. Ingen respons. Det blev till att cykla utan puls hela rundan. Ja, det förstår ni är jobbigt, men det gick ändå hyfsat.

Jag har ju inte kommit mig upp i bergen något på denna resa, så jag var lite sugen. Ett sätt att lösa det på när tiden är begränsad och det är mycket annat skoj som ska hinnas med var att cykla via Sa Cabaleta och sedan ta den lite större men också lite tråkigare vägen upp till Valdemossa. Sagt och gjort, så fick det bli.

Planen för dagen var att ligga på ca 240-250 watt hela rundan förutom uppför där det skulle gå lite hårdare. Sedan blir det förstås lägre utför i serpentiner mm.

Jag höll mig till planen och första lite hårdare insatsen blev i den dryga kilometern långa backen upp till Sa Cabaneta. 5,2 procents snittlutning och klart snabbare än vad jag någonsin cyklat där. Inte så svårt dock, då jag aldrig tryckt på ordentligt förrän idag.

Sedan medelintensivt fram till backen upp till Valdemossa. Lite hårdare i stigningen på 5,5 km och en snittlutning på 4,7%. Dock inte stenhårt. Kroppen kändes faktiskt riktigt bra. Pulsen var fortsatt låg - dvs 0.

Framme i Valdemossa väntade riktigt rolig cykling. Jag gillar verkligen cyklingen efter västkusten där det vindlar bra och går uppför och nerför om vartannat. Förbi Deia och sedan en bit till innan det går uppför ca 2,7 km och i snitt drygt 4%. Här blev min hårdaste insats för dagen och det kändes fortsatt bra trots att jag inte tillfört någon energi på rundan och jag nu varit ute en bra stund.

Lugnt utför sista biten till Soller och nu hade jag verkligen fått njuta av ca 18 km propagandacykling.

Nu väntade en sista klättring. Coll de Soller.  7,3 km och en snittlutning på 5,7%. Körde medelhårt och fick i mitten av klättringen träffa lite getter.




Direkt utför och för att vara jag hyfsat bra fart i serpentinerna. I jämförelse med många andra gick det inte fort.

Väl nere matade jag på hyfsat till Santa Maria och sedan vidare mot Playa de Palma.

Det blev en riktigt bra runda med lite tryck här och där och nästan 30 km/h i snitt vilket för mig är hyfsat hårt när det är så pass mycket klättring som skulle genomföras. Enligt Strava 1676 höjdmeter, men Strava brukar iofs alltid ta till lite.

Totalt 105 km och ca 3 timmar och 30 minuter. Snitteffekt på 244 och en snittpuls på noll.

Nästan direkt var det middag på hotellet och efteråt invigde jag och far "lillen". Det var riktigt kul att spela lite boule. Blir kanske en ny match i morgon?!

Efter middag och boule har jag, Melvin och Katten slappat i vår säng. Jag och Katten har sett på Skavlan medan Melvin sett på något annat och hetsätit chips.

Nu säger vi tack för i kväll och på återseende.

3 kommentarer:

  1. Låter som ett bra pass, synd bara att pulsbandet havererade.
    Var det samma väg som vi tog när vi cyklade mot Soller med er i april 2016?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart bra😊. Har tvättat pulsbander nu. Får se om det ger resultat. Nej vi cyklade via Orient och sedan Soller.

      Radera
  2. Hoppas det löser det. Aha då vet jag.

    SvaraRadera