onsdag 17 januari 2018

Gran Canaria - Intervaller, Sanddyner och en krånglande höft (eller två)

Dag tre på ön och precis enligt plan var det inplanerat få timmar på cykeln. Två hårda dagar och sedan en lugnare och förhoppningsvis med hyfsat ok ben.

För att få längre vila ringde klockan redan 07.30 och 08.00 satt jag på cykeln, just som solen var på väg upp.
Jag rullade alltså iväg innan frukost och nu var det bara ca 75 minuters cykling på programmet. Tanken med att åka i väg så tidigt var att få mycket tid för återhämtning av cykelmusklerna till nästa cykling, utan att ta en vilodag.

Jag ville köra riktigt rolig och givande cykling och hoppades benen skulle säga att det var okej.

Idag var jag nästan ensam. Bara en följeslagare på väggen.
Planen var att köra efter kusten där det böljar uppför och utför mest hela tiden. En riktigt rolig väg att köra fort på.

Efter lite uppvärmning på ca 5 minuter körde jag igång min lilla fartlek. Ganska hårt uppför och lugnare utför helt enkelt. Körde så hela vägen till avtagsvägen in mot Soria. Svängde in där och rullade nu MAF-intensitet.

När jag cyklat 16 km totalt vände jag och fortsatte med MAF utför också.

Med 15 minuter fartlek och 15 minuter MAF var det nu åter dags för lite fartlek.

På de kommande 15 minuterna tryckte jag lite hårdare uppför, men fortsatt lugnt utför.

Benen kändes helt okej, men jag hade en liten känning i högra höften. Något jag haft till och från under vintern. Egentligen är det nog inte höften utan något som kommer från en muskel/sena i ryggen. Det var dock inte värre än att jag höll mig till planen

De naturliga intervallerna blev mellan 20 sekunder och ca 2 minuter både på ut- och hemvägen och känslan var alltså bra. Nu var det ju inte så att jag maxade utan jag ville åt en positiv känsla där jag kände mig stark. På hemvägen var det dock ändå ganska bra tryck.

När jag nådde Maspalomas var det dags att köra lite lugnt en stund innan jag rullade tillbaka till hotellet. Tog därför en tur ned mot Fyren vid stranden.
När jag kom tillbaka till hotellet hade jag cyklat 35 km, och klockan var inte mer än var 09.30. Dags för en rejäl frukost.

Efter frukost var planen att få till promenad i rask takt i sanddynorna. Detta är något jag kör med varje år här på ön och det brukar vara väldigt bra för ben och kropp. I år bor jag dock så långt ifrån, att det inte kan bli som alla tidigare år då jag avslutar dagarna med en promenad.

I dag fick det istället bli en längre variant och sedan blir det nog inga sanddyner på några dagar.
Det blev 3 timmar och 15 minuter i sanddynerna och det kändes bra. Ja, förutom då att jag fick lite känning i vänster höft. Den högra som jag kände av när jag cyklade kände jag inte av alls. Underligt minst sagt. Men jag tänker att det är bättre i morgon.

Det känns i alla fall att 12 timmar första två dagarna, 45 minuters  intervaller i dag och drygt tre timmars vandring i sanddynorna biter lite på kroppen. Låren känns stela och lite ömma.

Men nu ska jag rehabilitera mig lite och hoppas att kroppen är tillbaka i toppform i morgon.

Ja förutom detta så blev det lite mer mat efter vandringen och sedan en del arbete. I övrigt planerar jag att ta det lugnt till i morgon då det blir en längre tur förutsatt att kroppen är okej.

Vi får se om jag hittar något sällskap, annars rullar jag själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar