fredag 8 juni 2018

Hårdkörning och kramp en sen torsdagskväll i juni

Dag tre av hårdkörarveckan. Åtminstone har det blivit hårda pass tre dagar i rad nu.

I tisdags tuffa intervaller med Vännäs CK, onsdag intervaller på tempohojen och igår träningsrace.

Femte torsdagen med träningsrace var det alltså i går. Det var också sista på ett tag. Vi är ett antal klubbar häromkring som tillsammans kör en runda och tar ut oss i den omfattning vi önskar. Några vill vara först, andra vill bara klara att hänga med, och så finns det de som främst tänker träningseffekt. Jag kör den sista varianten.

Igår cyklade jag så till vår uppsamlingsplats på ByBike. För dagen var vi drygt 20 stycken som ville köra oss trötta. Efter lugn cykling fram till starten väntade så ca 50 km hårdkörning.

Banan var platt och mestadels var det motvind. Det var alltså perfekt för att så många som möjligt skulle hänga med runt och ändå kunde de som ville mata det de hade.

För egen del hade jag bestämt mig för att första delen skulle jag bränna ur kroppen rejält. Det innebar att jag gick på alla ryck, låg själv en bra stund och gick på en utbrytning med tre andra cyklister. I efterhand kan jag se att snitteffekten första 20 minuterna landade på 358 watt och NP på 370 watt. Bra start alltså.

Jag fortsatte att vara aktiv en stund till och sedan blev det lugnare mot mitten. På slutet var det också bättre tryck, men inte riktigt som i inledningen.

Så började några spurta, men de flesta visste inte var "mållinjen" var så jag tror det bara var 3-4 stycken som matade på medan alla övriga rullade lugnare.

Så var det då klart. Ca 68 minuter hårdkörning och ett snitt på ungefär 41 km/h trots inte helt gynnsamma vindar. Jag hade kört mig så trött som jag önskade.

Det visade sig inte minst när vi var tillbaka på ByBike för att fika. När jag klev av fick jag nämligen kramp i höger baksida lår. Börjar bli gammal helt enkelt! Kan förstås också bidra att jag fick stressa från arbetet och han inte äta middag och det var även lite vätska i kroppen. Men hur som helst ovanligt med kramp.
Några Gimonäsare tog lagbild efter träningen och jag "kraschade" bilden i bakgrunden. 

Jag var exakt så aktiv som planerat och träningseffekten var hög. Snitteffekten landade på 316 watt och den normaliserade på 346 watt under den dryga timmen.

Nu hoppas jag att de hårda passen denna vecka ska ge effekt om 12 dagar då jag hoppas formen är god.

Efter lite kaffe med en hel del trevliga snack hoppade jag på cykeln igen och cyklade lugnt de 40 km jag hade kvar tills jag var hemma igen.

Det blev en sen kväll och när jag öppnade ytterdörren efter 22, hade temperaturen sjunkit till 8 grader. Sommaren har åter åkt på semester, helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar