söndag 2 juni 2019

Bikeboost, 5 timmar och ett steg i rätt riktning

Idag var det dags för en långrunda som en del i mitt försök att komma tillbaka till den form jag hade innan skadan.

Jag jagar ca 10% effekt och sedan behöver jag dessutom komma ner i tävlingsvikt vilket innebär ca 5% viktnedgång. Vi får se hur mycket jag kan uppnå fram till augusti. Kan jag klara minst hälften (5% effektökning och 2,5% viktminskning), satsar jag på start i SM och NM.

Idag fanns det en bra möjlighet att få en pulshöjare och förhoppningsvis en formpush. Bikeboost i Umeå stod på programmet. Totalt ca 100 km.

För att få till en riktig bra långrunda cyklade jag till loppet vilket innebar att jag fick 35 km uppvärmning.
Totalt 170 km idag

Målet för dagen var att få till många trevliga snack och mycket träningstid. I själva Bikeboost var mitt mål att om möjligt gå med tätgruppen runt hela loppet, och undvika incidenter på vägen.

Benen kändes bra på vägen till starten. Sedan en massa cyklister att snacka med innan vi skulle ge oss iväg. Många cyklister på start och många starka.

Idag fick jag sällskap av två lagkamrater, Christofer Svanefjord och Erik Nygren, vilka båda körde bra.

Inledningsvis i loppet gick det lugnt och det enda som höjde pulsen var oron för att hamna fel och krascha. En hel del cyklister vinglade, så inte kändes det helt lugnt.

Efter några mil gick det stenhårt och allt eftersom blev det tryggare i klungan.

Jag har ännu inte kroppen för att köra riktigt offensivt, så det fick jag stryka från programmet. Däremot var jag med och sydde ihop några utbrytningar och kroppen kändes faktiskt bättre än tidigare.

Det kändes stabilt de första ca 70 km fram till Rödtjärnsberget, där risken var att jag skulle tappa tätgruppen. Även i toppform och tävlingsvikt är den klättringen väl brant för min smak och de dryga 3 minuterna i den klättringen brukar spränga gruppen. Sedan går det rejält utför och sedan direkt en klättring till som är lite längre.

In i backen tog jag direkt mitt tempo som innebar ca 430 watt. Då jag för tillfället är extra tung räckte det precis för att hänga med i bakkant av tätklungan och bakom mig sprack det och det blev två grupper.

Nästa klättring är inte lika brant så där förstod jag att det inte skulle vara några problem att gå med och sedan rullade det bara på de sista milen innan vi i tätgruppen kom in för spurt.
En bit före spurt lade jag mig sist och i själva spurten ännu längre bak.

Jag lade mig ca 20 meter bakom och rullade lugnt in i mål. Bra motionslopp på alla sätt och vis.

Riktigt nöjd med detta. Kroppen kändes lite bättre än tidigare, även om pulsen fortfarande är väl hög för insatsen. Rolig cykling och det kördes lagom hårt för mig i dag. Ett annat plus var att pulsen gick ned snabbare än vad den gjort sedan skadan, i de partier där intensiteten gick ned. Fortfarande sticker pulsen i väg för snabbt uppåt, men det är som det är.

Efter att druckit lite kaffe och cykelsnackat efter målgång, var det dags att cykla hem. Jag fick sällskap de första 15 km då även Peder Larsson skulle cykla hem. Trevligt.

Benen kändes bättre än vad jag trodde de skulle göra hela vägen hem, trots rejäl motvind.

Totalt fick jag ihop 170 km på exakt 5 timmar. Blev ganska så hård dag med en NP på 273 watt under 5 timmar. För själva Bikeboost en NP på just över 300 watt för de ca 150 minuterna. Den hårdaste timmen med en NP på 331 watt och då en snittpuls på 87% . Lite bättre siffror än tidigare, även om det fortfarande finns förbättringsutrymme. Sedan var pulsen högre än när kroppen är på topp. Lyckades faktiskt få ihop 42 minuter i pulszon 5 vilket är ovanligt mycket, och visar att kroppen inte helt är tillbaka.

Nu får vi se hur ryggkotor, ryggmuskler, skulderblad och axel känns efter detta. Hittills känns det dock över förväntan. 

Roligt att avsluta dagen med Giro de Italia och lite trevlig tempocykling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar