fredag 25 januari 2013

Gran Canaria 2013 - Cykeltur 11: Bonustur och avfärd


Idag torsdag är det avresa hem till kalla Norden, det känns bra. Jag ser verkligen fram emot att träffa min familj. Jag sitter ombord på planet, och det är riktigt bra service att de tillhandahåller Wifi. (Senare visade det sig att Wifi:n hackade och därför kommer inlägget först idag fredag)
Nu tillbaka i tiden. Bussen till flygplatsen skulle gå först vid halvettiden, vilket innebar att jag hade ganska mycket tid att förbruka på morgonen. Jag bestämde mig därför för en liten bonustur. Jag ställde klockan på 07.40 och satt på cykeln 08.15. Jag körde ett pass på 71 minuter och 35,7 km. Det visade sig sedan att det var tur att det inte blev 35,6. Vid min sammanställning av alla träningar som jag gjorde alldeles nyss visade det sig att jag under resan avverkat exakt 800 km. Hade varit försmädligt med en kilometer mindre.
Efter avklarad cykeltur tog jag en dusch, åt frukost och packade därefter ihop de sista delarna av packningen. Allra sista packades cykeln ned i cykelkartongen.  Jag insåg att svältdöden skulle infinna sig under dagen då vi inte beräknades vara i Vännäs förrän vid midnatt, och handlade därför ett snabbt meal på Burger King.
Jag hade mycket tur att busshållplatsen bara låg ca 100 meter från hotellet, men då jag både hade cykelkartong, resväska, handbaggage, dataväska och takeawaymat fick jag gå i etapper om tre. Då jag inte ville lämna någon del av packningen utom synhåll gick jag korta turer med varje del (ca 40 meter) innan jag hämtade resten. Av minerna verkade många tycka att det såg kul ut. Resan till flygplatsen gick bra och nu sitter jag här försöker hitta aktiviteter för att förbruka de 7 timmar resan hem tar.
 


I och med morgonens tur har jag hunnit med det mesta vad gäller cykling. Jag har klättrat upp till molnen, cyklat i extrem vinterkyla och känt av högsommarvärme. Jag har åkt nedför svindlande, branta och snabba backar och uppför tunga och sega backar. Jag har tagit många knixiga svängar vilket känts inspirerande. Jag har cyklat när solen står som högst, när den står som lägst och när den gått ned. I morse kompletterade jag med det som saknades, att cykla när solen går upp – det var riktigt nice.

I morgon kommer en liten anektdot från flygplatsen som visar att det finns saker att ha i åtanke om du väljer att ta med din egen cykel till Gran Canaria....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar