lördag 22 mars 2014

3x15 och kalas

I går kväll var jag på den nyinrättade Vännäsgalan, en mycket trevlig tillställning.

I dag är det lördag och än så länge har ingen mer än Melvin drabbats av magsjuka. Ett visst hopp finns att det fortsätter så. Melvin har piggnat till och han har i dag varit på födelsedagskalas hos en kompis från tiden när vi bodde i Nordmaling.

Efter att varit loj i kroppen några dagar kände det i dag lite bättre. Katten tog en löprunda medan jag som vanligt ägnade min träning åt cykling.

Det blev idag lite uppvärmning och därefter 20 minuters sweetspot. Efter avslutad sweetspot körde jag 3 ggr 15 minuters intervaller med 3 minuter lugnare cykling emellan. I slutet av den sista intervallen kände det så pass bra att jag skarvade på med 5 minuter, så det blev en tjuga i stället. Träningen avslutades med lite nedrull.

På intervallerna låg jag på 330 trainerwatt och en puls på ca 86% av maxpuls.

Totalt blev det 85 minuter, ett snitt på 318 watt, 99 i kadens och 82% av maxpuls.

Träningen kändes bra idag och ännu bättre känns det att det nu bara är 10 dagar innan vi landar på Mallorca.


3 kommentarer:

  1. Har tänkt fråga det förut när du säger sweetspot pratar du då relaterat effekt eller puls?
    Jag är nyfiken bara, när jag säger sweetspot relaterar jag det till mellan 85% - 97% av min ftp alltså effekt för min del. Eller så här: Högt i effektzon3 och lågt i effektzon4!
    Kärt barn har många namn...
    Jag håller alla tummar jag har att du/ni övriga i famlijen inte drabbas...
    Du kör också hårt det där är ett riktigt högt snitt över 85 minuter det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör inte särskilt vetenskapligt kring detta. Jag lägger mig på en intensitet mellan distans och tröskel, men närmare tröskel. Lägre delen av puslzon 4 av 5. Då pulsen är ett osäkrare mätredskap än watt låter jag även känslan spela in och lägger jag mig just under då jag alstrar mjölksyra. Det brukar bli bra.

      Radera
  2. Låter bra att ingen fler blivit sjuk.

    Bra pass.

    SvaraRadera