lördag 4 oktober 2014

Kass...ett

I tordags var det skolchefskonferens i Lycksele, vilket ligger 105 km från hemmet. Jag bestämde mig för att cykla fram och tillbaka.

Vi skulle börja klockan nio i Lycksele så planen var att rulla hemifrån en stund efter fem för att också hinna duscha och byta om i Lycksele innan vi började.

Kvällen innan kollade jag vädret för morgondagen och insåg då att det troligen skulle vara mörkt när jag behövde åka, och inte hade jag någon lampa heller. Jag fick därmed revidera planen en del. Det blev till att ta bilen och köra några mil så att solen skulle hinna gå upp.

Jag parkerade bilen i en parkeringsfika, tog fram cykeln och började trampa de ca 7 milen som var kvar innan jag skulle nå Lycksele. Det rullade på bra om jag bortser från att det regnade exakt hela vägen. Det var trots allt inte så kallt, vilket gjorde situationen hanterbar.

Väl framme väntade jag en stund på mina ombyteskläder som vår nämndsordförande tagit i sin bil. Dusch, ombyte och sedan möten.

På eftermiddagen var det åter dags att byta om, skicka de andra kläderna i bilen och sedan sätta sig på cykeln. Jag hade bara cyklat några kilometer då cykeln började låta som ett tröskverk. Ljuden blev allt värre och till slut började även kedjan hoppa mellan växlarna. Jag var väldigt förbryllad kring vad som var fel. Jag insåg att risken var stor att det skulle bli totalhaveri.

Efter ett antal stopp och en dryg timmes cykling var problemen så stora att jag såg var huvudproblemet låg. Kassetten bak höll på att lossna!! Jag fortsatte trampa, cykeln levde om och växlarna hoppade. På något sätt nådde jag dock till slut bilen vilket kändes bra.

Väl hemma drog jag fast kassetten, men allt var ändå vint och relativt löst. Ja, jag vet inte riktigt vad som är fel på hjulet. Kanske bara kassetten, mest troligt är det dock också problem med själva hjulet. Om jag löser detta - är då åter cykeln i topptrim!? Ja, det är för närvarande mycket osäkert då det kändes som att även levde om på andra delar av cykeln. När jag kom hem vid halv sju på kvällen hade jag ingen större ork att rodda vidare i problemen, och ännu har det inte skett. Så någon klarhet i omfattningen på problemen har jag inte.

Ja, det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Det är dock alltid skoj med cykling och trots allt rullade jag ca 15 mil på en dag vilket är helt ok.

2 kommentarer:

  1. Amen! Du har då verkligen inte något flyt med dina hojar Tomas...
    Materialfel hele tiden... Va trist!!!
    Bra kört dock! Hoppas det bara är kassetten men men det låter inte bra att det är vint jag tror du har ett trasigt bakhjulsnav jag... Den gången för måånga år sen när mitt bakhjul började låta å skeva så vare lagren i navet som var kassa meken i Råneå fixade detta vill jag minnas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har varit en del missöden på slutet. Samtidigt var det ingenting tidigare, så jag kanske samlat i hop för detta? Eller så ska jag kanske tänka att jag kör så hårt att materialet inte orkar med!?

      Vad gäller cykeln och hjulet har jag samma teori som du, så det är nog väldigt troligt att problemet ligger där.

      Radera