onsdag 5 november 2014

Gran Canaria - Västkusten till Puerto de Mogan via Puerto Rico

Efter att i går landat på Gran Canaria så flöt det till en början på riktigt bra. Jag behövde bara vänta kanske fem minuter så kom mitt bagage – cykelkartongen. Jag blev dock lite orolig då den fått sig en rejäl smäll. Jag bestämde mig dock för att inte oroa mig.

Snabbt tog jag mig till flygbussarna och efter att bara ha väntat ca 10 minuter var vi iväg.
Hotellet hade jag valt för att ha nära från busshållplatsen. Det var endast 200 meter, men det är klart, lite jobb är det att förflytta en relativt tung cykelkartong med cykel och alla kläder för resan och dessutom ett handbagage. Men det gick ganska så snabbt så var jag framme vid hotellet.

Nu började det gå långsammare. Först fick jag vänta en bra stund innan jag fick hjälp. Sedan gick det inte snabbt att få fram mitt rumsnummer. Till slut var det klart och jag började fylla i en del uppgifter de behövde.

Helt plötsligt börjar en av de andra i receptionen att högljutt argumentera på spanska. Vad var nu på gång!? Efter en stund visar det sig att det är fullbokat. Jag får inget rum. De säger dock att de har ett systerhotell som är finare som kan ta emot. De lovar också att stå får taxi dit. Jag har inte så mycket att säga, utan bara att acceptera. Jag förklarar att de måste boka en stor taxi för att min cykel ska rymmas.

Jag går ut på gatan och väntar. Efter ett tag kommer taxi ett, vilken konstaterar att någon cykelkartong inte ryms. Det är bara att gå in på hotellet för att få de att beställa en ny taxi. Efter en bra stund kommer nästa taxi. 

Taxichauffören undrar var jag ska och jag säger Bronc Playa. Var ligger det säger han. Ingen aning säger jag. Jag går till receptionen igen och får en adress. När taxichauffören får adressen skakar han på huvudet och vi kör i väg. Ca en minut senare är vi framme, det var bara ca 200 meter till hotellet.
Det visar sig nu att hotellet jag ska bo på är helt nyrenoverat och faktiskt öppnade i måndags. Det visar sig också att vi bott här tidigare, då familjen och brors familj var är, men då hette hotellet Broncemar och var rejält slitet.
 Nu är allt i toppskick. Riktigt fint hotell!! Jag är den förste någonsin som bor på mitt hotellrum sedan det var renoverat. Helt klart blev detta byte en vinstlott.
Väl på hotellrummet satte jag ihop cykeln och packade upp alla grejer. Till min stora lycka var det inga skador på cykeln, och inget hade fallit ut ur hållet som hade blivit när kartongen gått sönder.
Därefter middag och hopp i säng.
Efter en god natts sömn och frukost begav jag mig av till Free-Motion (cykeluthyrning), där jag skulle möta upp Peter Sånevall om jag skulle cykla med idag. Han skulle vara tillbaka senast tolv, så vi bestämde oss för att köra tur och retur till Puerto de Mogan. 
Det blev en lugn och trevlig ”snackrunda” i 28 graders värme. Efter ca 2,5 timmar var vi tillbaka och jag bestämde mig för att rulla själv ytterligare 45 minuter innan lunch.

Efter lunchen tog jag en tre timmar lång promenad i ”öknen” och förutom att det alltid är trevligt och bra träning för benen så hände något mycket udda.  Helt plötsligt var stranden avspärrad och det var en mängd poliser på plats. 
Det visar sig att flyktingar från Afrika landstigit med en båt. De sitter vid stranden och en bit bort är deras båt. Runt de har poliserna spärrat av. Efter en stund eldar poliserna upp flyktingarnas båt!

Väl tillbaka på hotellet tog jag lite att dricka och sedan äntrade jag cykeln för ytterligare ca 2 timmars cykling innan jag var klar för dagen. Totalt blev det alltså drygt fem timmars cykling och 1750 höjdmeter. Intensiteten var inte så hög i dag, men helt klart en bra första cykeldag.

7 kommentarer:

  1. Hi, do you have more pictures of bronce playa hotel?
    Thank you.

    SvaraRadera
  2. Bra med cykeltid.

    Man kan ju undra varför i h-vete de eldade upp båten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har blivit bra cykeltid de första två dagarna. Ja, det undrar jag med. Borde ju bara kunnat frakta bort den.

      Radera
  3. Ibland ska man ha tur det här behövde du Tomas!
    Ja bränna broar har man ju hört men bränna en flyktingbåt
    rädd för vadå kan man undra???
    Håller med Jocke bra träningstid där... Mmm säger han som åkt buss till jobbet
    idag -13 just nu... Brrr!
    Njut av tillvaron nu cykelbroder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen bra här. Trevlig cykling och fint väder. Både i går och idag har det varit 41 grader varmare här än hos dig. Inte fel för mig som gillar värme.

      Radera