Tre gånger har jag hyrt cykel, medan alla andra gånger har jag haft min egen cykel. Totalt tror jag mig kunna räkna in 15 resor, så då är det 12 resor med min egen cykel.
Under alla år har jag använt en cykelkartong och där haft cykeln och alla övriga kläder för resan. Det har gjort att jag inte behövt ha med annat bagage och samtidigt sluppit köpa en cykeltransportväska.
Om jag blivit retad för att jag kör cykelkartong - Check. Ja, inte av bror, för han är typ den andra i världen som också kör kartong. Ja, Katten har en cykeltransportväska, men inte jag.
Om du bortser från att det är riktigt jobbigt att förflytta en cykelkartong längre sträckor, att det är lågstatus och att en cykelkartong är en trasig kartong vid väta - så finns många plus att köra kartong.
Nu har jag dock fallit till föga. Jag har insett att förutom resorna utomlands blir det en del flygresor till tävlingarna i Sverige om allt går som det ska med min cykelsatsning. Dessutom kan det bli aktuellt med två cyklar på flyget. Att då ha två kartonger att dra runt på är inte hållbart.
Så nu är jag alltså med cykelväska. Efter noga övervägande valde jag en Scicon Aerocomfort 2.0 TSA Bikebag. En sammanvägning av aspekter såsom:
a) Hur mycket måste cykeln tas isär?
b) Hur snabbt går det att packa och packa upp?
c) Hur beprövad är den?
d) Omdömen kring säkerhet?
e) Lättdragen?
f) Vikt?
g) Reservdelar?
h) Garantier
i) Pris
I denna cykelväska ryms cykeln utan att justera sadel eller ta bort den. Du behöver inte heller ta bort styret eller bakväxeln. Du kan också ha kvar pedalerna. Det enda som tas bort är hjulen.
Det är ett mycket känt och beprövat märke och omdömena är goda. Det finns reservdelar och de flesta fås gratis eller till lågt pris. Väskan har fyra hjul, vilket innebär att den är mycket lätt att dra.
Vikten är relativt låg, ca 8,5 kg. En bra garanti ingår och dessutom var nu priset nedsatt till ungefär hälften och den kostade då ca 2.700 kronor.
Jag beställde väskan från ProBikeKit och leveransen gick perfekt.
Jag har nu provpackat cykeln och rent allmänt tittat på kvalitén. Dock utan att prova den i skarpt läge.
Förutom själva cykelväskan medföljer nedanstående. Det största skyddet är till överdelen av ramen, de mindre till styret och järnpinnen sätts fast i väskan (se övriga bilder). Den mindre järnbiten i överkant sätts över växeln för att skydda och sedan följer det med ett reservhjul och lås till väskan.
Att packa väskan är lätt. Du tar bort framhjulet och sätter sedan fast ramen enligt bild där hjulet nyss satt (det är denna metalldel du såg på övre bilden). Snabbkopplingar medföljer.
När detta är gjort tar du bort bakhjulet och sätter fast det med snabbkoppling i bakre delen av väskan. På bilden har min cykel ingen vevarm, men det har inget med packning i väskan, utan att jag tagit loss min Stages Power och satt den på trainern.
I samband med att du sätter fast snabbkopplingen bak skruvar du fast skyddet för växeln
Därefter sätter du fast skyddet för styret så det inte skadas när du sedan spänner fast det med de röda spännbanden.
Du gör likadant med överröret.
Nu är det dags att förankra cykeln ordentligt, så den blir stabil. Det görs med hjälp av spännbanden som dras över styret, överröret och sadeln.
Innan du spänner fast bandet över sadeln sätter du på ett sadelskydd för att inte sadeln ska få märken.
Du packar ned hjulen på var sin sida av väskan.
Nu spänner du fast alla delar. Du lyfter sedan upp sidorna på väskan och drar upp dragkedjan en bit. Därefter spänner du banden hårdare och avslutar sedan med att stänga väskan.
Då var det packat och klart. På utsidan finns ett fack där du kan lägga ned reservdelar när väskan redan är stängd. Sedan ryms i övrigt ganska så mycket i väskan. Det är inte utrymmet utan totalvikten som sätter gränsen. Med cykel och lite småsaker hamnar jag på ca 17 kg, så det innebär att du kan packa ned annat motsvarande 6-8 kg beroende på flygbolag.
Hur länge det tog att packa? Ja första gången jag gjorde detta tog det 11 minuter. Då var jag dessutom tvungen att fundera lite på hur jag skulle göra. Det kommer alltså att ta mindre än 10 minuter att packa. Att packa upp cykeln och vara redo för en runda gissar jag tar drygt fem minuter. Inte illa alls.
Väskan verkar också vara av bra kvalité med fint skydd. Men det skulle ändå inte förvåna mig om jag skulle få skador på cykeln när jag reser nästa gång. Det vore ett riktigt antiklimax då cykeln alltid varit oskadad i min cykelkartong.
Toppenväska! Lätt och otroligt smidig att transportera.
SvaraRaderaJag spänner dock in växel/bromshandtagen (mha hårsnoddar) vid transport. De hamnar annars i ett ganska utsatt läge.
Positivt att du som provat uppskattar väskan.
RaderaTack för ett bra tips. Det tar jag med mig.
Ser ut som en bra väska, smarta lösningar.
SvaraRaderaJag har inte testat packa min cykeln i min väska ännu men tänkt göra det i mars månad. Du har en massa fördelar med din väska sadel och styre kvar. Riktigt smart! Hoppas den håller cykeln hel.
Hej!
SvaraRaderaTack för en bra blogg! Jag undrar om du hunnit resa med väskan och hur du checkat in den, som resväska eller cykelväska?
Tacksam för svar
Med vänlig hälsning
Ville
Tack Ville
RaderaVäskan gör premiär till Mallis i morgon kväll. Så inom kort kommer jag återkomma med hur det fungerade.
Jag checkar in den som cykelväska. Med cykel och väska blir det ca 16 kg. Sedan packar jag alla cykelkläder och övriga tillbehör förutom det som ryms i handbagaget. Det innebär att jag inte checkar in något vanligt bagage. (När du reser med SAS är det ingen skillnad mellan cykelväska eller resväska så länge vikten är ok).
Förtydligande: Denna gång reser jag med Norwegian och checkar då in som cykelväska, men har inget annat bagage.
Radera