tisdag 31 maj 2016

Personligt rekord i går och idag söderut för konferens och tävlingar.

I går kväll efter allt packande och efter att ha umgåtts med familjen gav jag mig ut på en kortare cykeltur vid halv nio på kvällen.

Lite lugn cykling i början tills jag nådde vägen mot Bjurholm. Min plan var nu att köra MAF-intensitet i 20 minuter. Det innebär 180 i puls minus ålder. Därefter lägger du på 5 slag om du är vältränad och du tränat kontinuerligt under längre tid. Är du mindre tränad eller varit skadad drar du bort fem slag. Om du ligger någonstans mitt emellan nöjer du dig med den puls du fått fram genom att ta 180 minus din ålder.

Själv hamnar jag då på 136. Sedan lägger jag på fem slag och hamnar på en träningspuls på 141 slag. Det är också 78% av maxpuls.

Det finns sedan två sätt att bedöma sin utveckling. Det handlar antingen om att cykla samma sträcka varje gång och se hur långt du hinner. Här finns flera felkällor, men kan säga i alla fall en del.

Själv använder jag mig av wattmätare, och då elimineras de flesta felkällor.

Jag tryckte igång klockan och började trampa på i stigningarna mot Bjurholm. Kroppen kändes riktigt stark och wattalen var goda. Efter ett tag bar det utför och det blev lite svårare att hålla wattalet på rätt nivå. När jag rullat på 20 minuter tryckte jag av klockan och det visade sig att med en snittpuls på 141 hade jag under 20 minuter en snittwatt på 297. 

297 watt i ojämn terräng och med en snittpuls på 78% av max är jag riktigt nöjd med. Jag är så pass nöjd att det faktiskt är personligt rekord utomhus. Nu hoppas jag detta är ett tecken på att det finns lite att ta av även på de högre wattalen och att jag dessutom håller formen fram till helgen.

Efter detta rullade jag lugnt tillbaka förutom att jag tryckte på 30 sekunder i en stigning och landade då på i snitt 770 watt.

I morse började jag min resa mot Stockholm. Resan gick mycket fint tills några mil innan målet, då det blev extrema bilköer och sista tre milen tog ca 90 minuter. Innan jag åkte till hotellet tog jag en tur till Södertälje för att titta på tempobanan för lördagens Kringeltempo. Jag kan konstatera att det var mycket vägbyggen, och de arbetar nog mot klockan för att hinna klart innan helgen. I annat fall är delar av banan osäker.

Vad gäller själva banan såg den ganska rolig ut, men inte passar den mig som är stor och tung. Det var flera rejäla klättringar med mycket lutning och det lär kosta på och försämra mina möjligheter. Det blir alltså till att klättra fler höjdmeter än vad som brukar gälla på tempolopp, men jag ska göra mitt yttersta även denna gång på en bana som enligt arrangören är 33 km lång.

Efter att ha kollat in banan åkte jag till hotellet i centrala Stockholm. Det tog en bra stund att nå fram. Detta betydde att jag först vid 20.30 var installerad på mitt rum.

I morgon och på torsdag deltar jag i en konferens kring hur vi kan utveckla vårt arbete inom elevhälsan, med målet att alla barn ska få bästa möjliga livschans. Det innebär att vi vill skapa en ännu bättre skola i Vännäs.

Sedan är planen att vara kvar i Stockholm under fyra dagar för olika tävlingar. Allt börjar med eftermiddagstävling på fredag eftermiddag - Arlanda test track.


8 kommentarer:

  1. Bra kört! Kul med personligt rekord. har du vägarna förbi norrbotten på måndag så är du välkommen att köra vårt TT Nationaldagstempot. Info finns på vår FB sida
    /Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul med rekord. Jag såg att ni hade ett lopp. Hade helt klart varit kul både för loppet och det sociala. Jag planerar dock vara kvar här i Stockholm och hoppas köra fjärde tävlingen på fyra dagar nu på måndag. Vi får helt enkelt ta det ene annan gång. Lycka till med loppet!

      Radera
  2. Ok, missade att du skulle vara kvar i S-Holm över helgen, Lycka till!
    /F

    SvaraRadera
  3. Kör hårt Tomas! Visa var skåpet ska stå! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas hitta skåpet och orka flytta det.

      Radera
  4. Grattis till rekordet och de fina siffrorna! Vad väger du ungefär?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag väger ca 80 kg. Ligger på ca 360 watt under 20 minuter och fixar ca 340 watt under 60 min. w/kg har som du vet relativt stor betydelse när det är kuperat och väldigt liten betydelse när det är relativt platt.

      Radera