tisdag 13 september 2016

Maxspurt och så lossnade bakhjulet - Kraschläge!!

Denna kväll kunde det blivit den sista cykelrundan på flera månader. Nu tror jag att jag får fler chanser.

Men vi börjar från början.

Då det blivit väldigt mörkt varje träning på slutet, så bestämde vi oss för att ge oss i väg redan 17.40 idag. På dagens träning blev det jag, Tjäder, Helmersson, Niklas och Lotta. Mats S kom lite sent och cyklade för att möta oss. Därmed blev det några mil med honom också.

Idag stod Hössjörundan på programmet. Den innehåller tre bra klättringar, två rejäla utförslöpor och en spurt som vi brukar köra i Brån.
Det blev lite tryck i första backen, men ändå ganska lugnt. När vi så kom till Hössjöbacken från baksidan hade jag bestämt mig för att trycka på ganska så hårt. Det blev 2 km uppför med en snittfart på 30 km/h. Det var inte så brant och de andra var starka och hängde med bra. Längst fram kontrade jag och Helmersson på varandra några gånger. 

Vi tog ett kort stopp längst upp innan det var dags för 3 km utför. För att få upp lite fart och tryck genomförde jag några fartökningar som de andra fick ta ikapp. Lite skoj.
Väl nere gick det lugnt fram till Rödtjärnsberget som är hyfsat brant och jobbig. Jag hade bestämt mig för att ta det lugnt, men glömde bort det i början när Helmersson drog iväg. Kom på mig efter ett tag och släppte på intensiteten. Det gick därefter på lite lugnt förutom några korta fartökningar bara för att det var lite skoj. När Lotta så spurtade mot slutet sparrade jag lite för att hon verkligen skulle dra ur det sista. Riktigt bra jobbat av alla.

Kort paus även på denna topp och det var här vi mötte Mats som kört från andra hållet. 

Sedan bar det av utför Rödtjärnsberget. Jag tryckte på lite extra och mot slutet visade klockan en bit över 73 km/h.
Det gick sedan lite lugnt, men med fem kilometer kvar till mål/spurt, ökade Helmersson tempot uppför och sedan kontrade jag. Det blev hårt tills vi släppte av. Sedan stack även Tjäder, men när han var inhämtad blev det lugnare. Sedan gick det lugnt innan jag gjorde några utbrytningar för att få upp farten inför spurten. Jag tryckte upp till ca 55 km/h vid några tilfällen men släppte sedan av då jag ville köra spurt på slutet. 

Det blev hyfsat bra fart inför spurten och jag lade mig på andra hjul. Med ca 300 meter kvar vek jag ut och gav järnet. Dock bara några sekunder innan det hände. Helt plötsligt tar det stopp och jag får hålla emot med all kraft för att inte flyga över styret. Jag får sladd åt vänster, sedan höger och vänster igen. Jag håller mig lugn och lyckas parera varje kast. Till slut står jag stilla. 

Otroligt skönt att jag inte åkte i backen, att det inte kom en bil och att ingen av de som var bakom mig körde in i mig. 

När jag tittar på cykeln inser jag att jag tryckt av hjulet från ramen i samband med att jag maxade trycket på pedalerna. Kedjan har också fastnat och bakväxeln känns lös.

Nu tror jag inte att jag är så stark att jag med ren kraft orsakat detta, så det måste berott på något annat. Vad är inte helt lätt att veta. Om det var så att det hade med kedjan att göra och att den fastnade och att kraften drog av hjulet, att det var bakväxeln, hjulet i sig eller snabbkopplingen. Ja,jag vet inte. Vad jag vet är att detta kom mycket plötsligt och oväntat då jag cyklat väldigt många rundor utan problem och det är länge sedan jag plockat bort bakhjulet eller fixat med kedja/bakväxel.

När jag satte hjulet på plats igen och lade på kedjan fungerade dock cykeln hjälpligt för att cykla hem. I övrigt har jag ännu inte tittat på cykeln och sett om den har andra skador.

För övrigt blev det nog bland de längsta bromsspår som någon skapat på en cykel. Jag var tvungen att åka tillbaka och kolla. Totalt nästan 55 meter bromsspår som visar hur jag fått kast åt olika håll. 
Det syns inte så bra då jag bara hade telefonen att foto med och det började bli mörkt. Men här är en liten del av de 55 meter bromsspår jag lämnade efter mig.
Jag är väldigt nöjd att jag kunde hålla mig på benen och förstår nästan inte hur det var möjligt med den höga farten som var när det hände. I morgon får jag kolla vilka skador cykeln fått.

Kroppen verkar ha klarat sig med en värkande axel och ont i nacken, men vi får se i morgon om det också blev någon sträckning i ryggen eller någon annanstans. 

Hur som blev det 51 km cykling idag och förutom den avslutande incidenten som inte var helt trevlig var det en bra kväll. Jag är tacksam för att jag inte skadade mig och att jag förhoppningsvis snart cyklar igen. Kanske redan i morgon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar