torsdag 22 december 2016

Jobbigt att få upp pulsen tillräckligt

Sjukstugan fortsätter hemma hos oss och även hos väldigt många andra i vår omgivning. Själv har jag dock hittills klarat mig.

I går hade jag träningsvila, men idag trampade jag vidare. Det är en hektisk tid med mycket arbete och annat vilket dock innebar att träningen kom igång sent. Klockan visade 21.00 när jag äntrade hojen i garaget.

I dag var mitt mål att få till 20 minuter i låg pulszon fem och 100 minuter distansintensitet.

Jag rullade igång och benen kändes helt okej trots mycket träning på slutet och också en hel del hårdare pass. Helt klart hade nog gårdagens vila gjort gott.

När jag skulle rulla igång intervallerna påmindes jag åter om utmaningen med att få upp pulsen dit jag vill och ändå inte behöva gå för hårt. Ju längre in på försäsongen desto mer krävs för att få upp pulsen då formen blir allt bättre. Det gör ju förstås att det är viktigare att benen är fräscha och det mentala är starkt.

Jag har insett att det handlar om att lura upp pulsen genom att köra några kortare intervaller och sedan kontinuerligt höja wattalen tills jag når pulszon fem. Sedan hålla mig där.

Idag höll jag dock på att ge upp. Vet inte om benen ändå var sega eller om jag bara hade en svagare dag mentalt. Men till slut var jag uppe i drygt 90% utan att det blev en massa mjölksyra.

Det är dock jobbigt rent fysiskt, men positivt för känslan inför fortsatt träning att det krävs närmare 400 watt en bra stund för att nå upp till rätt pulsnivåer. Detta trots att jag kör riktigt hög kadens då jag just nu fokuserar på pulsen och inte på att få fina wattal. När väl pulsen är uppe går det dock att hålla den där även om jag sänker intensiteten lite. Allt under förutsättning att jag jobbar med en kadens på ca 110.

Till slut blev det alltså lyckat. Först 7 minuter i pulszon fem och sedan lugnt en stund innan jag trampade på igen för att sedan summera ytterligare 20 minuter i pulszon fem.

Övrig del av träningen lugn och beskedlig. Efter 130 minuter var jag nöjd för dagen. Jag hade fått till hyfsat med träningstid. Jag hade legat bra i puls under intervallerna och jag hade hållit mig lugn på distansdelen. Mycket positivt alltså.

Som pris blev det laxmacka med mjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar