söndag 5 november 2017

Kraschen var nära vid en blöt och isig tillställning

Efter två dagars utecykling på MTB:n var det idag dags för hattrick. Niclas Nyman hade häromdagen hört sig för om någon var taggad på en gemensam tur även idag, och så blev det.

Det skulle inte bli lika soligt som i går och lite kallare, men i övrigt bra väder.

I början av cyklingen hittade jag en bra vy för några foton. Sedan blev det inte mycket fotograferande under rundan, då vädret gjorde att det inte lämpade sig för att ta upp kameran.

Förutom jag och Niklas dök även Helmersson och Tjäder upp. Tanken var att vi skulle rulla en bit över två timmar.

Niklas hade planerat för att komma upp på höjd och lite mer avsides från de större vägarna. Jag varnade för att det nog skulle vara svårcyklat där. Då tänkte jag främst på mig själv som vill fokusera på själva träningseffekten och inte parera för att slippa falla, men extra mycket på Tjäder som var den enda som i dag inte hade dubbar på däcken.

De övriga trodde ändå att det skulle fungera, så vi gjorde ett försök. Först lite asfaltcykling och sedan upp mot berg och stig. Som jag befarade möttes vi snart av snö, is, slask, vattenpölar mm. Snabbt handlade det bara om att undvika vurpa och väldigt lite om att få till bra träning. För Tjäder som saknade dubb var det ingen hit.

De övriga förstod att vi inte var helt nöjda och det blev omplanering av rundan. Lite mer asfalt innan vi kom in på grusvägar som fungerade bättre. Det rullade på fint och jag höll mig i rygg mest hela tiden. Allt för att intensiteten skulle passa mitt träningsprogram. Det var alltså inte så jobbigt i dag, men det ska nog långsiktigt bidra till kapaciteten.

Då och då var det rejält isigt och då var det spännande. Särskilt för Tjäder som dock imponerade med en mängd pareringar.

Idag blev det ett stopp på ca 2 minuter och som du kan se på bilden var det lite snöigt och isigt, men det var inget mot det som väntade.

Så började det regna, och det efter en stund ganska så rejält. I och med att det var kring noll grader så blev det nu underkylt regn. Med andra ord extremhalkigt. Spårig isig väg och regn som fryser direkt det landar. Ja, nu fick det gå rejält lugnt i ganska många kilometer och även vi med dubbar var i farozonen för vurpa då och då. Tjäder var på väg i backen ett flertal gånger och till slut blev det en 180 graders sladd, men han höll sig på benen. Riktigt imponerande. Själv hade jag nog ställt mig i diket, grinat lite och ringt efter skjuts.

Med ca 5 km kvar till målet ville Helmersson bli lite trött och samtidigt hade vi nu kommit till asfalt där det inte var så halt. Han matade på bra i spets.

Så var vi klara för dagen och med min cykling till och från samlingsplatsen blev det i dag 160 minuters cykling. Snittpulsen hamnade exakt där jag planerat vilket innebar 69% av max.

Bra cykelkläder gjorde att jag inte frös trots att vi var genomblöta såväl inifrån som uppifrån som nedifrån.

Det blev en trevlig förmiddag, trots att vädret inte på något sätt visade sig från sin bästa sida. Molnigt, dimma, regn, ishalka och ca nollgradigt är sällan det vi önskar.

Men träningen passade bra in i min helhet och jag summerar en bra träningsvecka med 16 timmars träning där jag landar på ca 85% på lugnt till medelhårt och ca 15% ganska så hårt. Mycket tid, men så behöver det vara i de perioder då jag har mängd på programmet.

Jag har nu tränat 8 dagar i rad. Måndag och tisdag står det fortsatt träning på programmet, medan det på onsdag är dags för veckans vilodag.

Benen är lite slitna, men hade de inte varit det efter 43 timmars träning på de sista 20 dagarna (2 vilodagar), ja då hade jag kört alldeles för lugnt. Så allt ligger inom plan och så hoppas jag det fortsätter.