tisdag 16 januari 2018

Gran Canaria - Maxat i 7 timmar och 364 watt räckte inte långt.

Dag två på ön, och fortfarande tveksamt väder uppe i bergen. Dessutom lite rasade vägar här och där. Med det upplägget minskar alternativen för cykling ganska drastiskt. Men jag är ju här för att träna och det fungerar ju även om det inte blir lika fina vägar som om du kan ta dig upp i bergen. Dessutom får du nöta samma väg flera gånger, men än så länge ska jag inte klaga. Men förhoppningsvis blir det bättre väder längre fram i veckan. Tur dock, att vädret ofta ändå är okej vid kusten när det är dåligt i bergen.
I slakmotan mot Soria
Precis som i går cyklade jag med Peter Karlsson från Valhall CK och idag även med Christoffer Nilsson från Specialized Concept Store. Båda två är väldigt starka på tempo, och Christoffer vann SM i somras. Sedan kryddades det med ett flertal andra starka cyklister där de flesta var från Specialized och Cykelcity.

Alla utom jag hade sin sista cykeldag och flera hade väldigt bråttom till en början. De ville nog helt enkelt köra ur kroppen sista dagen.

Precis som igår handlade det om ca 25 km cykling och sedan var det dags för att ta sig upp för Soriaklättringen. Ca 8% i 5,5 km.
Peter hade bråttom att nå toppen. Synd på motvinden som förstörde en riktigt bra tid.
För egen del hade jag inte tänkt gå på för hårt i klättringen då jag skulle cykla länge idag och dessutom har jag sex dagar kvar av resan efter dagens cykling. När jag sedan dessutom var tyngre än de andra cyklisterna som verkade vara taggade för maxningar så insåg jag att jag skulle bli långt efter.
Det matas på uppför Soria
Några rullade iväg och sedan gjorde jag detsamma. Jag tog det ganska lugnt till en början och snabbt kom Peter och två andra ikapp mig. Jag tänkte att jag tar rygg tills jag närmar mig pulszon 5 och sedan tar jag ett lugnare tempo.

Det innebar 5 minuter på 392 watt innan jag nådde pulszon fem och jag sänkte intensiteten. Sedan låg jag på ca 86-87% av maxpuls i 16 minuter. Sammantaget blev det 21 minuter på i snitt 364 watt vilket jag tycker var helt okej i och med att jag inte maxade eller gick upp i pulszon fem.

De flesta som maxade var snabbare än så, men det var ingen bra dag att maxa om det handlade om att få en bra tid. Det var nämligen rejäl motvind hela vägen upp och jag gissar att det tog 75-90 sekunder längre än vad det gjort med bättre vindar.

Ja, hur som helst är det inte lätt att hålla igen lite när övriga går stenhårt. Men jag lyckades besinna mig, vilket var bra. Sedan var det förstås ändå ingen lek uppför.

Hur som helst är detta ingen backe jag skulle vara supersnabb i även om jag maxade. Är helt enkelt alldeles för tung för en så pass kraftig lutning.

På toppen fick vi vända, då vädret inte var great. Utför igen och tillbaka till Maspalomas med tanken att åka till Santa Lucia. I Maspalomas insåg vi att vi åkte mot ovädret. Det ledde till att gruppen splittrades och de flesta siktade på fika. Endast jag, Peter och en till cyklist fortsatte tillsammans, men nu åter mot Mogan.

Efter ett tag vände den tredje cyklisten och nu var det bara jag och Peter, precis som igår.
Jag och Peter lugnt efter kusten
Vi rullade till avspärrningarna innan Puerto de Mogan och valde i dag att inte bryta mot lagen utan vände där och cyklade tillbaka. Peter kände sig nu nöjd, och det kan jag förstå efter 10 dagar gedigen cykling.

Själv vände jag tillbaka till hotellet. Åt lite och fyllde på vatten. Sedan tog jag det lugnt en stund innan jag gav mig ut igen.

Planen var nu att cykla fram till där klättringen mot Soria börjar, och sedan tillbaka. Jag hade också en tanke om att köra MAF i slakmotan mot Soria. Så i motvinden blev det 30 minuter på just under 300 watt och MAF-puls (140). Positivt med så pass bra effekt då jag redan cyklat 4,5 timmar. Då brukar det inte gå att få till den effekten och fortfarande ligga i pulszon 3.

När jag vände hade jag rejäl medvind, och med bara kring 220 watt i snitt utför och inte i fartställning gick det närmare 50 km/h hela vägen tillbaka till kustvägen. Blåste bra alltså.
Framme vid kustvägen och sedan tillbaka till Maspalomas. När jag väl var där insåg jag att det fortfarande saknades tid innan jag cyklat 6 timmar vilket var målet idag. Det innebar att jag cyklade vidare en stund.
Vädret vid kusten var fint i dag. Även om det blåste storm.

Väl i mål kunde jag konstatera att det blev en bit över 6 timmar, varav 4 timmar i sällskap och 2 timmar själv. Kring 170 km och ca 2200 höjdmeter. Så totalt just under 12 timmar, 320 km och 4700 höjdmeter på två dagar.

Peter skrev att det var två lugna dagar. Han är dock riktigt stark och lätt. Jag tänker att för mig har det inte riktigt varit så lugnt.

Normaliserad effekt för dessa tolv timmar landar på 259, och nästan 3 timmar har legat över 300 watt (av dessa har 68 minuter legat över 350 watt).

TSS på 697 för dessa två dagar. Ja, ni som vet vad TSS är inser att det har tagit lite då. För er som inte vet kan du som mest få 100 TSS per timme vilket då innebär att du kör max en hel timme. Dessa två dagar har alltså tagit motsvarande om jag maxat i 7 timmar. En snittvecka landar jag på kring 650 TSS.

Blir intressant att se hur kroppen känns i morgon. Ska nu masa mig iväg för lite middag.

Nedan ser du dagens tur. Men sträckan är längre än vad som syns då vi cyklade fram och tillbaka på samma vägar.