måndag 20 maj 2019

Omotiverad men en vän senare blev det 6 fyror med en bonus

Efter tävling i lördags och distans med Vännäs CK igår var tanken att rulla vidare själv ikväll. Men först ishockey-VM där man inte kan säga att Sverige glänste precis.

Jag tog sedan tempohojen ut i sommarkvällen. Över 20 grader!

Det var lite svårt med motivationen i dag så jag planerade lite lätt Sweet-spot någon timme eller så.

När jag bara cyklat ca 5 minuter såg jag Christofer vid vägen mekandes med sadeln. Vips så hade jag en cykelkompis och det blev genast mycket bättre.
vila mellan intervallerna

Christofer hade dessutom planerat intervaller i Pengsjölia (målbacken för Vännästrampet). Ja, då är det bara att hänga med helt enkelt. 5% snittlutning i ca 2 km är en bra backe för att ligga i närheten av hemmet.

Passade också väldigt bra med lite backträning med tempohojen då helgens Swecup-tävlingar i Gottne är rejält kuperade. Ingen favoritbana för mig när jag är i toppform. Så blir det start blir det ingen lek med det lägre tryck jag har i benen just nu. Dessutom är jag mer chipstung än vad jag brukar vara när jag kunnat träna på hela vintern.

Vi rullade i alla fall 6 gånger uppför backen. De fem första vände vi utför när det gått 4 minuter. Den sista cyklade jag hela backen och därmed blev det 5 minuter med bra intensitet. Hårt men inga maxningar på de 25 minuterna klättring. Blev jobbigt ändå.

Jag kan också konstatera att pulsen var mer normal nu än i helgen. Den sköt inte i höjden lika snabbt och när jag släppte trycket sjönk pulsen som den ska. Bra där.

Vi hann också med lite trevliga snack och slutligen först 5 km med MAF-intensitet och sedan 4 km på tröskel.

Det blev alltså ett riktigt bra pass med klart högre kvalitet och roligare cykling än vad jag egentligen var redo för. Det tackar jag Christofer för.

Nu hoppas jag att kropp och knopp är okej till helgen. Då blir det tempotävling på lördag och kanske även linjelopp på söndag. Men där har jag ännu inte bestämt mig.

Medan jag cyklade här i Vännäs var Katten i Umeå och cyklade tillsammans med 35 andra tjejer! Cykelsporten växer så det knakar.
Katten och några av kvällens cyklister i Umeå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar