tisdag 21 januari 2020

Gran Canaria 2020 - En summering

Det blev 10 underbara dagar på Gran Canaria där jag fick förmånen att lägga grunden till min fortsatta träning och hälsa för 2020.

Vad gäller tävlandet har jag bestämt mig för att ge mig själv en chans 2020. Jag gör helt enkelt det jag kan för att bli så stark som jag någonsin kan. Jag förstår att det inte är troligt att det går att komma tillbaka till den styrka jag hade just innan min skada, men ska det finnas någon som helst chans kan jag inte ha något annat mål än att jag ska bli starkare än innan skadan. Om inte 2020, så 2021.
Svarar kroppen som jag önskar så satsar jag alltså vidare. 

Hittills har jag i alla fall inget att skylla på. Från oktober till december har jag kunnat göra i stort sett alla träningspass jag planerat och även utifrån planerat upplägg. Även 2020 har börjat på samma sätt.

Nu januari var det fokus på intervaller första veckan och sedan iväg till Gran Canaria. Där har jag fått väldigt mycket träningstid, men också möjlighet att träna på en hel del kvalitéer.

Det har också blivit en bra blandning mellan individuell cykling där jag helt kunnat styra tid och belastning, och varierad och trevlig cykling med andra cyklister.

Totalt blev det 50 timmars träning, varav 45 timmar på cykeln. Av cyklingen har 7 timmar varit hårda, 10 timmar medelintensiva/sweetspot och 28 timmar lugna. Totalt har jag klättrat 19000 höjdmeter och avverkat 1150 km.

Jag har cyklat 9 av 10 dagar, vilket då per dag innebär 5 timmars effektiv cykling, 2100 höjdmeter klättring och en sträcka på 128 km.

En reflektion blir att under en begränsad period går det att belasta kroppen bra mycket mer än vad man kanske tror. Jag tror inte det blivit för mycket, men det vet jag förstås inte förrän jag varit hemma ett tag och sett hur det gått att starta om träningen. Men visst är jag sliten enligt Trainingpeaks.

Nu blir det en lugnare vecka, innan jag är på det igen. Vila i förrgår på hemresan och även vila igår. I kväll har jag kört 70 minuter väldigt lugnt och 10 minuter 40-20 (425/225 watt) för att väcka kroppen lite igen efter två lugna dagar. 
Så hoppas jag att min fokuserade träning ska ge resultat. Då kvarstår att jag också behöver droppa till tävlingsvikt.

2 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat och tack igen för intressanta reportage och bilder från din resa. Väldigt roligt att få ta del av hur du tränar. Ett stort lycka till med satsningen tillbaka, tror att du blir ännu vassare efter detta svåra och påfrestande år. Ride on 👊😊🚴

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du uppskattar det jag skriver och att du gillar att följa det. Tack! Vi hoppas på det!

      Radera