torsdag 11 juli 2013

Banankaka och trevligt sällskap

Idag skulle det bli soligt och varmt, så blev det inte. Det var ganska kyligt, ingen sol och riktigt stark vind. Men trots detta fick vi en riktigt trevlig cykeltur till Vindeln och tillbaka. Vi blev 3 stycken; Tjäder, Tomás och jag som träffades på Shell 09.30 för dagens runda.

Vi cyklade mot Vindeln via Tvärålund och möttes av en rejäl motvind. Framför allt innan vi efter drygt två mil svängde av mot Tvärålund. Även om tempot inte blev allt för högt på grund av vinden och att värmen lös med sin frånvaro kändes det riktigt bra.

Väl framme i Vindeln tog vi en fikapaus på cafét vid campingen. För min del blev det en banankaka och fem koppar kaffe. Riktigt gott. På cafét mötte vi även Hans J som med några komisar skulle springa isälvsleden en sträcka på ca 32 km. Det lät jättejobbigt.

Efter ett mycket trevligt stopp var det så dags att återvända mot Vännäs via Rödåsel, Selet och Vännäsby. Nu hade vi bra medvind och dessutom är det mer utför från Vindeln. Det gjorde att tempot trissades upp rejält. Vi snittade ca 38 km/h på vägen hem, utan helt förta oss. På hela rundan som mätte ca 97 km snittade vi 34.4 km/h. Snittpulsen hamnade på 78% av maxpuls varav ca 5 minuter i pulszon 5.

Det kändes riktigt bra idag och nu får vi hoppas att formen fortsätter stiga och att den förkylning som ännu inte riktigt gett sig inte bestämmer sig för att komma tillbaka i full kraft.