tisdag 20 augusti 2013

Haverikommission sökes!

Jag behöver nog hjälp och stöd. Jag behöver nog någon som kan analysera situationen och dra slutsatser som leder till ökat lärande. Jag behöver en haverikommision.

Som ni sett har jag i mitt förra inlägg kring Cykelvasan i sura ordalag beskrivit hur min MTB-cykel havererat. Det var droppen som gör att jag nu behöver en haverikommision. Detta är nämligen inte det första haveriet vi skådat under 2013.

En kväll någon gång i början av 2013 satt jag i mitt garage och trampade på trainern. Min cykel som jag använder, används endast till trainern och vilar på somrarna. Jag körde ett hårt och intensivt pass. När jag drog i gång en av intervallerna ställde jag mig upp vilket jag inte borde gjort. Kedjan hoppade ur och jag åkte framåt och slog mig ganska rejält. Vid en okulärbesiktning kunde konstateras att hela drivlinan var helt slut. För att få trainercykeln i brukbart skick behövs reparationer för flera tusen kronor. Då cykeln är gammal och dessutom rostig av allt svettande i garaget under flera års trainercyklande så känns det som en dålig investering. Det innebär att cyklen nu kommer att få vila året om.

Senare under 2013 var vi på cykelresa till Kanarieöarna. Det var en mycket trevlig och givande resa med mycket bra träning. Dock fick min racer en smäll på överröret. En skada som först inte verkade så allvarlig. Först när jag plockade fram cykeln inför vårsäsongen visade det sig att carbonet skadats rejält och cykeln behövde pensioneras.

Jag beställde en ny cykel via Canyon - en Aeroad. Den cykeln har fungerat fläckfritt och är snabb som ett spjut. Jag trivs verkligen på min nya Aeroad. Dock har nu de elektroniska växlarna börjat leva ett eget liv. Eller för att vara exakt - batteriet. Cykeln och växlarna fungerar fortfarande perfekt, men batteriet laddar ur på nolltid. Har jag laddat batteriet och åker ut på en träningsrunda är det helt urladdat två dagar senare även om jag bara cyklat detta enda pass. Det är helt klart något fel, och väldigt frustrerande. Vid två tillfällen har jag fått ställa in träningen då batteriet varit helt urladdat och jag därmed bara haft tillgång till en enväxklad cykel. Vill jag vara säker på att ha ett laddat batteri måste det alltså tas bort efter varje pass. Det är inte hållbart i längden. Jag har i dag mailat Canyon och hoppas snart få svar på vad som behöver göras.

Så i helgen havererade växeln och kedjan på min MTB. Att sedan frambromsen inte fungerar som den ska är bara en bonus. Då cykeln totalt inte har rullat mer än 30 mil borde det väll inte vara så här!?

Sammantaget innebär det alltså att jag äger fyra cyklar. Trainercykeln är död. Min relativt nya racer jag inledde säsongen på är död. Min racer jag använder nu är defekt och min MTB är också ur drift.

Jag har alltså lyckats få alla mina fyra cyklar ur funktion under 7 månader av år 2013. MTB:n har dessutom varit ur funktion två gånger tidigare. Jag glömde att säga att min brukscykel jag haft under många år blev stulen i höstas. Så egentligen skulle vi kunna säga att fem cyklar gett mig problem.

Kanske kan min tidigare racer fungera som trainercykel i framtiden och förhoppningsvis går det att fixa de elektroniska växlarna. Vad gäller MTB:n ska den fixas bara jag får tag på ett växelöra. Om jag sedan ska ha den som brukscykel, sälja den eller ge den en ny chans i MTB-spåren är osäkert.

Jag är verkligen fäst vid mina racers, men MTB:n har aldrig tilltalat mig. Kanske är det för att det inte är en Canyon. Jag brukar bara jobba med det märket. Blir det en ny MTB blir det en Canyon. Vi får se vad som händer.

Men som sagt undrar om haverikommisionen kan reda ut varför det blir så många haverier och föreslå åtgärder. Det blir ju annars väldigt jobbigt om haverierna fortsätter i samma takt. Det skulle innebära 8 skadade cyklar om året. Lite väl magstarkt.

1 kommentar: