söndag 5 oktober 2014

3 tillbud

Häromdagen undrade Christer H på vår facebooksida om någon var taggad för en MTB-runda i dag söndag.

Katten är borta, så först kollade jag upp möjligheten till barnvakt vilket farmor och farfar ställde upp med.

Sedan kollade jag in MTB:n så den verkade okej. Jag har nämligen inte rört min MTB sedan jag gick i mål på cykelvasan. Den var inte ens tvättad! Cykeln verkade dock okej och det krävdes bara att jag tog bort nummerlappen som satt kvar.

Vädret för dagen verkade bli hyfsat med ca 9 grader och inget regn, inte illa alls. Ett tag innan jag skulle cykla ned till samlingspunkten som alltid är inne i Vännäs inser jag att Christer sagt att vi idag skulle samlas i Vännäsby.

Det blev till att rappa på både vid ombyte och vid den egna cyklingen på 5 km till samlingsplatsen. Dagens runda blev verkligen trevlig och bra. Vi var sju cyklister som åkte ut på en långrunda som var perfekt planerad. Den innehöll det mesta från väldigt stenig stig och hela spektrat fram till asfalt. Väl hemma igen visade cykelklockan 3 timmar och 8 minuter. Inte illa alls.

MTB är ju inte helt säkert för någon med dålig teknik, vilket jag var på väg att erfara ett flertal gånger i dag. Det började med att jag i en av stigarna uppför med mycket sten och klurigheter hamnade lite fel. Det innebar att framhjulet lyfte och jag hamnade vid sidan av stigen. Jag insåg att vurpan var nära, men fortsatte trampa och på något mirakulöst sätt kom jag tillbaka på stigen utan att först syna marken. Ett tag senare var det en brant utförslöpa och mitt i en ganska skarp högersväng. I svängen var det väldigt mycket sand och i hög fart fick jag ett rejält kast. Jag hann tänka att det var kört, men på något sätt återfick jag kontrollen. Slutligen på platten så fick Niklas kast på cykeln i en sväng med grus. Han var på väg in i skogen och hamnade alldeles framför mig. Jag bromsade och även jag fick ett kast. Men både jag och Niklas höll oss på benen. Så trots tre fallsituationer blev det inget fall. Positivt.

Känslan i kroppen var helt okej och det finns hopp om gubben trots mycket begränsad träning på senare tid.

Tack för en riktigt bra dag i skogen!

1. Jag blir så avundsjuk :-) själv var jag ute med cyklocross i 90 min. min snitt var 15km/h. Riktigt nöjd i alla fall att jag kan börja trampa igen. Mindre rehab och mer cykling hoppas jag på kommande månader

1. Förstår att du verkligen längtar efter cykelträning på det sätt du kan. Roligt att det trots allt går åt rätt håll och att du börjat kunna rulla en del. Jag hoppas verkligen att du till nästa sommar har fått kroppen att göra som du vill och att du kan följa med på våra rundor.

2. Tre av tre då hade du tur eller så är du tekniskt duktig!!!
    Men över 3 timmar det är bra distanspass det på mtb!

1. Det var nog mest tur, men kanske lite skicklighet trots allt.

Ja, tre timmar på MTB är inte fy skam. Denna vecka har sett bra ut, och målet är att komma igång ordentligt nu inför nästa säsong. Då är dagens träning ett bra led i detta.